Ulla-Britta Bruuns stipendium

För att uppmärksamma förskollärares erfarenheter och idéer kan du söka ett stipendium ur Ulla-Britta Bruuns minnesfond. Tidningen Förskolan och Lärarförbundet är ansvariga för administrationen. Prisutdelning sker på Skolforum.

Ulla-Britta Bruuns minnesfond, som stipendiet grundar sig i, ska göra det möjligt för förskollärare – eller andra som gör särskilda insatser inom förskoleområdet – att dokumentera sina erfarenheter och därigenom sprida sin kunskap.

Du kan ansöka stipendiet på Ulla-Britta Bruuns minnesfonds webbplats. Prisutdelning sker på Skolforum varje höst.

Fonden inrättades för att hedra Ulla-Britta Bruun (1924-1985), som bland annat var landets första pedagogkonsult. Ulla-Britta Bruun var redaktör för tidningen Förskolan i början på 60-talet, och fram till sin bortgång var hon recensionredaktör för tidningen. Hon efterlämnade böcker, föreläsningsmanus, anteckningar och manus som för sin tid var banbrytande.

Tidningen Förskolan och Lärarförbundet är ansvariga för administrationen av fonden.

Tidigare vinnare

2014: Annika Andréasson och Birgit Allard, Göteborg