Ulla-Britta Bruuns stipendium

För att uppmärksamma förskollärares erfarenheter och idéer kan du söka ett stipendium ur Ulla-Britta Bruuns minnesfond. Tidningen Förskolan och Lärarförbundet är ansvariga för administrationen.

Ulla-Britta Bruuns minnesfond, som stipendiet grundar sig i, ska göra det möjligt för förskollärare – eller andra som gör särskilda insatser inom förskoleområdet – att dokumentera sina erfarenheter och därigenom sprida sin kunskap. Ansök om årets stipendium senast 1 februari 2020.

Du kan ansöka stipendiet på Ulla-Britta Bruuns minnesfonds webbplats. Prisutdelning sker på Förskolans rikskonferens.

Fonden inrättades för att hedra Ulla-Britta Bruun (1924-1985), som bland annat var landets första pedagogkonsult. Ulla-Britta Bruun var redaktör för tidningen Förskolan i början på 60-talet, och fram till sin bortgång var hon recensionredaktör för tidningen. Hon efterlämnade böcker, föreläsningsmanus, anteckningar och manus som för sin tid var banbrytande.

Tidningen Förskolan och Lärarförbundet är ansvariga för administrationen av fonden.

Tidigare vinnare

2019 - Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander för sitt arbete med mångfald.

2018 - Anna Bergström för sitt arbete med barns utforskande av det offentliga rummet.

2017 - Elisabeth Wiersma Larsson för sitt arbete med barnens egna teman och ledarskap.

2016 - Lise-Lott Fjell och Erica Strand för sitt arbete med naturvetenskap och teknik i förskolan.

Du hittar alla tidigare vinnare här!