Träffpunkt i Almedalen

Mathias Åström är Lärarförbundets förhandlingschef, men han är också en av programledarna under Almedalsveckan. Varje dag mellan 14.00-14.35 kommer han att samla spännande personer och konstellationer till samtal. Kanske kan nya allianser och samarbeten skapas framför våra ögon?

Tid: mån- ons 14.00-14.35

Måndag

Gästerna under måndagens program blir en spännande sammansättning av en politiker, en ung entreprenör och en social eldsjäl.

Aida Haidzialic

Aida är socialdemokratisk politiker och Sveriges gymnasie -och kunskapslyftsminister sedan 2014.

Negin Azimi

Negin är 18 år och en ung entreprenör och arrangören av TEDxYouth Stockholm och utnämnd av tidningen Veckans Affärer som en av 20 unga stjärnskott i världen att hålla ögonen på.

Johanna Jaara Åstrand

Lärarförbundets ordförande berättar om de utmaningar och möjlgheter som skolan står inför och varför skolan är nyckeln till integration.

Tisdag

På tisdagen möts den sociala entreprenören som kämpar mot antisemitism och rasism hos unga, kommunalrådet och den engagerade socialpedagogen som grundade Angeredsutmaningen.

Siavosh Derakthi

Siavosh är föreläsare och social entreprenör och förespråkare för och hur man motverkar , intolerans, antisemitism, och rasism bland barn och ungdomar i Sverige och framför allt i Malmö.

Boel Godner

Boel är svensk socialdemokratisk politiker och sitter i som kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd i Södertälje kommun sedan 2011.

Samuel Engelhardt

Samuel Engelhardt är specialpedagog på Angeredsgymnasiet. Han är en extra hjälp för elever med olika pedagogiska svårigheter. Samuel har jobbat på Angeredsgymnasiet sedan 1999.

Se livesändningen här!

Onsdag

Den nyanlände läraren, programledaren som golfade med Jimmie Åkesson och professorn i barn och ungdomsvetenskap möts i veckans sista program.

Vivian George

Vivian är nyanländ lärare.

Navid Modiri

Navid är programledare, föreläsare och artist. Under Under 2015 föreläste han om kreativitet och mångfald, var krönikör för Göteborgsposten, Sveriges Radio P1 och arbetar med projekt kring integration och kreativitet.

Nihad Bunar

Nihad är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och ställföreträdande prefekt vid barn- och ungdoms­vetenskapliga institutionen. Han forskar också sedan några år om nyanlända elevers möte med den svenska skolan och 2010 publicerade han forskningsöversikten Nyanlända och lärande i Vetenskapsrådets rapportserie.

Se livesändningen här!

Med reservation för eventuella ändringar.