Tillgodoräkna din undervisningsår i särskolan och få behörighet

Är du lärare och undervisat många år i särskolan? Nu kan du få tillgodoräkna dig denna undervisningserfarenhet och ansöka om att få komplettera din lärarlegitimation med behörighet att undervisa även inom särskolan.

Sedan den 1 december 2013 har du som legitimerad lärare haft möjligheten att bli behörig som särskollärare, om du har haft tillräckligt lång erfarenhet av undervisning i särskola. Du kan tillgodoräkna dig undervisningstid fram till den 1 juli 2015.

Vem kan ansöka?

Enligt Skolverket kan en legitimerad lärare som bedrivit undervisning vid sidan av sin behörighet minst 8 år av de senaste 15 åren, eller som är född senast den 1 juli 1958 och undervisat i minst 4 år de senaste 15 åren - ansöka om utvidgad behörighet. Din rektor måste kunna intyga din erfarenhet och din lämplighet att undervisa.

Hur ansöker jag?

Du ansöker om kompletteringen genom att fylla i en blankett på Skolverkets hemsida. Du måste även kunna bifoga ett intyg ifrån din rektor, som stärker och bevisar dina erfarenheter. Erfarenhetsintyget finns att ladda ner på Skolverkets hemsida.

Komplettera din examen innan 1 juli 2018

Lärare inom särskolan, som inte är behöriga, får ansvara för undervisningen fram till 30 juni 2018. Från den 1 juli 2018 måste alla inom särskolan vara behöriga, exempelvis för att få sätta betyg.