"Tidigare betyg helt fel väg att gå"

– Ska lärarna än en gång tvingas använda värdefull tid för att implementera ett nytt betygssystem innan bläcket ens har torkat på det förra? säger Eva-Lis Sirén.

Regeringens utredare föreslår att betyg ska ges redan från årskurs 4. Men bland lärarna är stödet för tidigare betyg lågt och att implementera ett nytt betygssystem är inte vad lärarna behöver.

Idag får elever betyg från årskurs 6 men regeringens utredare Martin Ingvar föreslog under onsdagen att införa betyg redan från årskurs 4.

- Det är inte tidigare betyg som ger lärare mer tid för undervisning och tidigare betyg kan inte ge elever som har det svårt mer stöd. Det är bristen på möjligheten att sätta in stöd som är den största bristvaran i svensk skola i dag, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén och menar att förslaget innebär ett enormt resursslöseri.

Lågt lärarstöd

Stödet för tidigare betyg är lågt inom lärarkåren - endast en procent anser att det är den viktigaste åtgärden för att ta skolan framåt. Det visar vår undersökning från tidigare i år.

– Ska lärarna än en gång tvingas använda värdefull tid för att implementera ett nytt betygssystem innan bläcket ens har torkat på det förra? Det här gör heller inte läraryrket mer attraktivt, säger Eva-Lis Sirén.

Kommentarer:

Anonym

En kompetent utredare ser ändå problemen...

Även om betygen i sig inte är eftersträvansvärda så pekar utredaren på det faktum att svenska barn inte lär sig läsa. Detta måste vi fokusera på och inte fastna i betygsdiskussionen igen. Nu måste kommuner och andra huvudmän förstå att de ska utföra den order som de fått uppifrån och inte sopa problemet under mattan igen som så många gånger tidigare. Ska vi nå någonstans så måste huvudmännen tillsätta mer resurser så att aktiviteten som pågår i klassrummen överensstämmer med visionerna på ministernivå och inte blir kvar på den nivå som lokala skoltjänstemän med för liten pengapåse tvingats genomdriva.

• Skapad 2014-08-21 16:22