"Tidigare betyg helt fel väg att gå"

– Ska lärarna än en gång tvingas använda värdefull tid för att implementera ett nytt betygssystem innan bläcket ens har torkat på det förra? säger Eva-Lis Sirén.

Regeringens utredare föreslår att betyg ska ges redan från årskurs 4. Men bland lärarna är stödet för tidigare betyg lågt och att implementera ett nytt betygssystem är inte vad lärarna behöver.

Idag får elever betyg från årskurs 6 men regeringens utredare Martin Ingvar föreslog under onsdagen att införa betyg redan från årskurs 4.

- Det är inte tidigare betyg som ger lärare mer tid för undervisning och tidigare betyg kan inte ge elever som har det svårt mer stöd. Det är bristen på möjligheten att sätta in stöd som är den största bristvaran i svensk skola i dag, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén och menar att förslaget innebär ett enormt resursslöseri.

Lågt lärarstöd

Stödet för tidigare betyg är lågt inom lärarkåren - endast en procent anser att det är den viktigaste åtgärden för att ta skolan framåt. Det visar vår undersökning från tidigare i år.

– Ska lärarna än en gång tvingas använda värdefull tid för att implementera ett nytt betygssystem innan bläcket ens har torkat på det förra? Det här gör heller inte läraryrket mer attraktivt, säger Eva-Lis Sirén.

• Skapad 2014-08-20
Frågor & Svar