Ta en paus och fika schysst

Under höstens tre stora mässor pratar vi raster och pauser och bjuder på Fairtrade-märkt kaffe i våra mötesplatser. För oss är det viktigt med schyssta villkor, både hemma i Sverige och ute i världen.

Under en arbetsdag är det viktigt att du tar de raster och pauser som du behöver och har rätt till. Ingen ska behöva arbeta mer än fem timmar utan rast. Rasten räknas inte som arbetstid och ska inte blandas ihop med elevernas raster. Du ska också kunna ta pauser som behövs utöver rasterna.

Se vår film med om vikten av schysst fika och att ta raster och pauser på jobbet.

I en stressig vardag är det allt för ofta som fikapausen stryker på foten, men den fyller fler funktioner än att bara kunna ta en kopp kaffe eller te. Rasten och pausen är framför allt till för ditt välmående. När du varvar ner minskar du risken för ohälsa och ger dig själv bättre förutsättningar att hålla under hela ditt arbetsliv. Därför tycker vi på Lärarförbundet att det är så viktigt att du tar dessa minuter.

Vi är en Fair union och tror på rätten till schyssta arbetsvillkor. Därför är det självklart för oss att samarbeta med Fairtrade och att det kaffe och te vi bjuder på i våra mötesplatser på Bokmässan, Skolforum och SETT Syd Fairtrade-märkt. För oss är det viktigt att odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor och tillgång till en utveckling som främjar demokrati och organisationsrätt. När du tar din paus och fikar schysst, bidrar du samtidigt till att de som odlar ditt kaffe och te får en bättre arbetsmiljö.