Sveriges lärare behöver tydliga besked – nu krävs statligt ansvar

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand

Regeringen kan inte lägga beslutet om att stänga skolor på grund av coronaviruset i knäet på landets huvudmän och rektorer. Det är ohållbart. Vi behöver glasklara besked från staten, allt annat riskerar bli en beslutsmässig gråzon, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

- Utbildningsminister Anna Ekströms besked på torsdagskvällen riskerar att leda till ett lokalt lotteri. Det får inte finnas några tveksamheter för vad som gäller för att en skola eller förskola ska stängas. Beslutet om att stänga skolor på grund av coronaviruset får inte läggas i knäet på landets rektorer, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Det var på torsdagskvällen som utbildningsminister Anna Ekström meddelade att det inte blir någon landsomfattande stängning av skolor i Sverige. Dock gör regeringen förändringar i lagstiftningen, så att skolor som måste stängas kan ge eleverna undervisning vid senare tillfälle, till exempel på helger, sommarlovet eller terminen efter. Det kan både handla om att många elever är sjuka, men också om att lärarna drabbas av coronavirus.

- Sveriges lärare och rektorer vill ha tydliga besked från staten om vad som gäller framöver. Vi är inga smittskyddsexperter och ska inte behöva fatta sådana beslut, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet och fortsätter:

- Om skolstängningar innebär förlängning av terminer och helgarbete så måste det naturligtvis villkoras med rimliga förutsättningar. Vi lärare och skolledare kommer att ta vårt ansvar, det gör vi alltid. Nu behöver vi tydliga besked, säger Johanna Jaara Åstrand.

Kommentarer:

Anonym

Hej jag vill lämna en kommentar om beslut att hålla förskolan öppen än så länge. Min oro och kollegornas är att vi i vanliga fall arbetar i en miljö som är känslig för förkylning, magsjuka som sprider enormt bland barn och personal vi är sårbara. Vi har varje dag em camp med föräldrar som envisar att lämna sina barn på förskola trotts de är snuviga och hostiga.Vad skulle hända om en enda unge eller personal, föräldrar är smittad av Corona virus utan att man vet om det? För mig är som en tickande bomb. Jag kan förstå att det är problematiskt med att de som behöver jobba som har viktiga uppgifter i samhälle måste ha barnomsorg.
Varför ska vi som är äldre försätta jobba med barn och småbarn? Varför ställer man inte en gräns om att de som är 60 eller mer stanna hemma? Det är inte svårt tro jag av erfarenhet att hitta yngre folk som vill jobba. Vilka engagemang har ni på Lärarförbundet i dem frågor? Förstå myndigheterna hur smittsam miljö i en skolan /förskola är?Jag börja bli orolig för min och de äldre kollegors del. Vet inte om jag kommit till rätt sida.
MVH Silvana

• Skapad 2020-03-31 20:39