Sveriges bästa skolkommun 2013: Piteå

Ingemar Jernelöf (förvaltningschef Piteå), Rut Rahkula (ordförande barn- och utbildningsnämnden Piteå), Stefan Eriksson (ordförande Lärarförbundet i Piteå), Eva-Lis Sirén (ordförande Lärarförbundet).

Sveriges bästa skolkommun 2013 är Piteå. Det visar Lärarförbundets rankning som idag presenteras för tolfte året i rad. Rankningen är den bredaste i sitt slag och baseras på 14 kriterier.

Piteå kommun, i Norrbotten, toppar för första gången rankningen.

– Vi gratulerar lärare, elever och Piteå kommuns alla invånare till en skola med hög kvalitet. Piteå har länge legat på en stabil nivå men i år har kommunen lyft sig på ett antal punkter och därför utses de till Sveriges bästa skolkommun, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet i Piteå gläds förstås åt utmärkelsen.

– Det känns otroligt bra att vinna utmärkelsen Bästa skolkommun. Vi har fantastiska lärare i Piteå som jobbar väldigt hårt, tyvärr under alldeles för hög arbetsbelastning. Det är en utmaning för kommunen att fortsätta jobba med, säger Stefan Eriksson, ordförande för i Lärarförbundet Piteå.

Hög lärartäthet gav resultat

Årets rankning visar att kommuner som har satsat på en hög andel behöriga lärare och hög lärartäthet också har nått höga elevresultat. Sammantaget ger detta topplaceringar. Men Lärarförbundets rankning visar att även kommunerna i toppen har potential att förbättra sina betyg.

– Satsar man på lärarna satsar man samtidigt på eleverna. Inte ens de topprankade kommunerna satsar tillräckligt på välutbildade lärare. De styr inte heller resurserna medvetet utifrån elevernas behov. Resursstyrning är oerhört viktigt för en likvärdig skola. Då kan lärare få mer tid att vara just lärare, säger Eva-Lis Sirén.

Älvdalen årets skolförbättrare

Älvdalens kommun i Dalarna utsågs samtidigt till Årets skolförbättrare. De har klättrat från plats 266 till plats 76 i rankningen, och är därmed den kommun som förbättrat sin position mest sedan förra året.

Årets rankning visar att fler kommuner väljer att satsa mer resurser på skolan. Elevresultaten skiljer sig mycket åt mellan kommuner men skillnaderna mellan de som satsar minst och mest har minskat.

- Med ett år kvar till valet och skolfrågorna i topp är det hög tid för politikerna att visa positiva resultat. Nu är det upp till bevis – vilken kommun blir valårets bästa skolkommun? säger Eva-Lis Sirén.

Årets 10 bästa skolkommuner (förra årets placering inom parentes)

1. Piteå (13)

2. Vellinge (1)

3. Luleå (5)