Student och oförsäkrad? Teckna studerandeförsäkring

Sjukförsäkringen för studenter är inte kopplat till studierna, utan till studiemedlen. Detta leder till 28 000 oförsäkrade studenter. Är du en av dem? Som studerandemedlem i Lärarförbundet har du möjligheten att teckna Lärarförsäkringars studerandeförsäkring.

Studenters sjukförsäkring är kopplade till studiemedlen och inte till själva studierna. Detta för med sig att många studenter står utan sjukförsäkring. Detta skriver SFS, Sveriges Förenade Studentkår. I sin rapport skriver de att 28 000 av Sveriges studenter helt står utan sjukförsäkring. Att vara oförsäkrad innebär att du som student saknar skyddsnät om du skulle bli sjuk eller råka ut för en olycka.

–28 000 studenter är oförsäkrade på grund av reglerna i sjukförsäkringssystemet. Det är helt sjukt att studenter måste ta ut studielån för att rymmas i det sociala skyddsnätet, säger SFS ordförande Rebecka Stenkvist.

Teckna din försäkring hos Lärarförsäkringar

Är du lärarstudent utan att ta ut studiemedel, och därmed oförsäkrad? Studerandemedlemmar i Lärarförbundet har möjligheten att teckna Lärarförsäkringars studerandeförsäkring. Den kan tecknas till och med 29 års ålder och är en kombinerad olycksfalls-, liv- och diagnosförsäkring som är både billig och enkel att teckna.

Är du under 32 år kan du även välja ett särskilt ungdomspaket som består av Lärarförsäkringars ordinarie olycksfalls-, sjuk- och livförsäkring i ett paket till rabatterat pris. Ungdomspaketet ger ett mer omfattande skydd än studerandeförsäkringen. Som studerandemedlem får du även rabatt på Lärarförsäkringars hemförsäkring.

Mer information om tillgängliga försäkringar på Lärarförsäkringars webbplats.