Stora pensionsavgångar ökar lärarbristen

Lärarförbundet färska statistik visar att många lärare beräknas gå i pension inom tio år. För gruppen speciallärare och specialpedagoger är läget extra bekymmersamt. -Det drabbar eleverna med de största behoven, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Nästan hälften av speciallärarna och specialpedagogerna är över 55 år gamla och går därmed i pension inom tio år. I vissa län är läget ännu värre. Det visar Lärarförbundets statistik för pensionsavgångar.

- De här siffrorna visar allvaret i den lärarbrist som nu tornar upp sig. Den drabbar alla lärarkategorier men värst är läget vad det gäller speciallärare och specialpedagoger. När speciallärarna saknas så drabbar det eleverna med de allra största behoven, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Lönen måste avspegla lärarutbildningen

Alla lärare är felavlönade i förhållande till andra likvärdiga grupper men särskilt illa är det för speciallärarna som har dubbel högskoleutbildning.

- För det har de inte fått många kronor extra i plånboken. Lönen måste mycket tydligare avspegla den utbildning de har och den insats de gör, säger Johanna Jaara Åstrand.

Var tredje gymnasielärare går i pension

För gruppen gymnasielärare är situationen nästan lika illa. Där pensioneras en tredjedel av lärarna om bara tio år samtidigt som elevkullarna kommer att öka i gymnasieskolan.

- Sverige behöver fler lärare. Politiker måste vända den här trenden genom att värdera läraryrket högre än vad man gör idag, säger Johanna Jaara Åstrand.

Så är läget i ditt län

I tabellen nedan kan du ser hur lärarbristen på grund av pensionsavgångar ser ut i alla län.

Län Andel 55 år och äldre Antal 55 år och äldre Antal hela länet
Stockholm 31% 9 169 29 917