Statliga tjänstegrupplivförsäkringen ger pengar till dina efterlevande

Den statliga tjänstegruppförsäkringen TGL-S ger efterlevande pengar ifall man dör före pensionering. Förmånen är en del av kollektivavtalet.

En tjänstegrupplivförsäkring är en förmån i ditt kollektivavtal. För dig som är statligt anställd lärare, förskollärare eller fritidspedagog heter försäkringen TGL-S och här kan du hitta vad som gäller för försäkringen.

Grundbelopp

Grundbeloppet varierar med den försäkrades ålder vid dödsfallet och omfattningen på anställningen, från sex till 0,5 prisbasbelopp och utbetalas till make/maka, registrerad partner, eller sambo med förmånstagarrätt eller till arvsberättigat barn.

Barnbelopp

Barnbelopp utges till arvsberättigat barn under 21 år eller till syskon. Detta gäller om den avlidne saknar make, registrerad partner eller sammanboende, men har arvsberättigade syskon som varken har fyllt 21 år eller har föräldrar i livet. Barnbeloppets storlek är beroende på barnets eller syskonets ålder och den avlidnes sysselsättningsgrad och varierar mellan två och 0,5 prisbasbelopp.