Under juni månad hade vi tyvärr vissa tekniska problem med våra fakturor. Har du frågor? Läs mer här. →

Statliga pensionsavtalet uppsagt

-Vi fackliga organisationer som berörs har inte fått ett ordentligt slutbud, säger Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström om att Arbetsgivarverkets sagt upp PA03.

​Pensionsavtalet PA03 för bland annat lärare med statlig anställning, har sagts upp av Arbetsgivarverket. En analys av konsekvenserna pågår av bland annat Lärarförbundet.

Avtalet PA03, som även berör andra yrkesgrupper inom staten, sades upp tisdagen den 22 september.

Ska analyseras

- Det sker under pågående förhandlingar, utan att vi fackliga organisationer som berörs har fått ett ordentligt slutbud. Det finns många frågor kvar att diskutera, sådana där vi vill ha förbättringar men också frågor som helt enkelt inte är färdigdiskuterade, säger Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström.

Det fortsatta arbetet och konsekvenserna på sikt av att pensionsavtalet är uppsagt är ännu oklara och behöver analyseras.

Avtalet fortsätter gälla

Det är dock inte så att vi från idag står utan pensionsavtal. Det gäller, och arbetsgivarna betalar in avgifter. Det är den långsiktiga konsekvensen det handlar om därför kommer ytterligare information efter hand.