​Startskottet för att renodla läraruppdraget

Bästa skolkommun 2018 kom att bli startskottet för ett nytt lärarupprop – #renodlaläraruppdraget. Ett långsiktigt arbete med lärares förutsättningar i fokus lönar sig!

För 17:e året i rad presenterade Lärarförbundet ”Sveriges bästa skolkommun” för att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Utifrån ett antal kriterier som bland annat resurser, utbildade lärare, lärartäthet, friska lärare, lärarlöner bedöms landets 290 kommuner för att se vilken som satsar mest på sina skolor. Bästa skolkommun 2018 blev Vellinge följt av Orust och Vadstena. Det blev startskottet för uppropet #renodlaläraruppdraget.

Flera av Lärarförbundets lokalavdelningar drog nytta av resultatet i Bästa skolkommun för att påverka politikerna till att göra förändringar och förbättringar i kommunen. Lärare måste få vara lärare! I Kalmar testades till exempel ett nytt grepp, en carpool, där Lärarförbundet bjöd kommunpolitikerna på en åktur för att prata om resurser, lön och arbetsbelastning.

→ Sidvisningar på webben, Bästa skolkommun: över 200 000.

→ Räckvidd Facebook: ca 100 000.

Här finns hela listan!

Åter till Verksamhetsberättelse 2018