​Stipendier för forskarstuderande, licentiater och doktorer

Du som blir uttagen som stipendiat får ostörd skrivtid och samtidigt möjlighet till utbyte med andra forskarstuderande, licentiater och doktorer. I natursköna Åre arrangeras skrivarinternat 2017.

Vill du delta i Lärarförbundets skrivarinternat? Snart är det dags att söka Lärarförbundets skrivarstipendier för forskarstuderande och nyblivna licentiater och doktorer. Ansökningsperioden för 2018 öppnar den 13 mars och stänger den 15 april.

Syftet med stipendierna är att uppmuntra lärare att forska och att stärka lärarna som profession. Skrivarinternatet pågår i två veckor. I stipendiet ingår kost och logi samt ett resebidrag på tusen kronor.

2018 infaller skrivarinternatet vecka 39-40. Stipendierna ger förbundets forskningsaktiva medlemmar sammanhängande och ostörd skrivtid och erbjuder samtidigt möjligheter till utbyte med andra forskarstuderande, licentiater och doktorer. En av professorerna i Lärarförbundets vetenskapliga råd kommer att finnas på plats delar av vistelsen och vara tillgänglig för reflektion och samtal.

Vem kan söka?

Stipendierna kan sökas av Lärarförbundets medlemmar som är antagna till forskarutbildning, som nyligen har tagit en licentiatexamen eller en doktorsexamen. För licentiater och doktorer ska examen ha avlagts senast samma dag som sista ansökningsdag eller högst fem år före sista ansökningsdag. Med datum för avlagd examen avses det datum då examensbeviset har utfärdats. Urvalskriterier för bedömning och beslut är bidrag till lärarprofessionens utveckling och forskningens kvalitet. Observera att vid konkurrens om platserna premieras sökande som ej tilldelats skrivarstipendium tidigare! Du kan dock beviljas stipendium vid ett tillfälle som doktorand och vid ett tillfälle som nydisputerad.

Vem bestämmer?

Lärarförbundets kansli fattar beslut om fördelning av stipendierna.

När kan jag söka?

Skrivarstipendier delas ut en gång per år. 2018 års ansökan öppnas den 13 mars och stänger den 15 april. Beslut meddelades i slutet av maj månad.

Hur ansöker jag?

Ansökan öppnar den 13 mars.

När ansökan är inskickad ska du få en bekräftelse via e-post. Om du inte fått någon bekräftelse inom 24 timmar bör du kontakta Anette Ek för att vara säker på att din ansökan har registrerats. När skrivarinternatet har avslutats ska en skriftlig rapport lämnas till Lärarförbundets kansli.

Rapport lämnas på sidan Mina stipendieansökningar (du måste ha skapat ett konto här på webbplatsen och vara inloggad).

För ytterligare information om skrivarinternatet eller ansökningsförfarandet kontakta Anette Ek