Skyddsombud i coronakrisen: Alla vinner på bra samarbete

Lyssna, prata och försöka få till ett bra samarbete med skolledningen är skyddsombudet Jonas Drougges recept på ett lyckat arbetsmiljöarbete i coronatider.

Jonas Drougge är skyddsombud och specialpedagog på Bagarmossen Brotorps skolor i Stockholm.

Vad lägger du mest tid på som skyddsombud under coronakrisen?

– Största jobbet är att svara på frågor från kollegor, elever och föräldrar. Det kan vara jobbigt, många mår dåligt. Folk både ringer, skriver, och frågar mig direkt.

Vad undrar kollegorna mest?

– De vill veta vad vi ska göra, varför vi gör som vi gör på skolan, och vad som händer med smittskyddspengarna. Jag skickar ofta länkar till senaste informationen. För även om folk kan gå in själva på nätet och titta är det många som inte gör det.

– I början var det också många som undrade varför vi inte stängde skolorna, men inte så mycket nu längre.

Som skyddsombud har du även ansvar för den psykosociala arbetsmiljön. Hur har den påverkats?

– Alla är tröttare än normalt. Delvis för att det är svårt att värja sig från det hela i tv och radio, och för att många känner någon som är sjuk.

– Det är också mer stress. Fler är sjukfrånvarande, eftersom du måste vara borta tre dagar även om du bara varit lite förkyld. Dessutom måste även kollegor som inte är skyddsombud hantera frågor från föräldrar och elever. Och att ta emot och lämna barn som går på lågstadiet samt fritids utomhus är inte helt enkelt.

Hur hanterar du det psykosociala?

– Jag försöker peppa kollegorna. Men även jag gör mycket extraarbete och blir trött, vilket jag får tränga undan tills jag kommer hem och kan vila.

Hittills har ni inte behövt stänga skolan på grund av hög sjukfrånvaro. Men kan du berätta om några andra åtgärder ni genomfört i och med corona?

– Jag satte till exempel upp Folkhälsomyndighetens instruktioner om hur man tvättar händerna på flera språk, eftersom vi har många nyanlända. Vi har också mer tvål på toaletterna, och har börjat med tvål och pappershanddukar vid handfaten i korridorerna.

– När det gäller maten ser vi till att eleverna inte sitter för nära varandra genom att en del äter i klassrummen. Men det är barn vi jobbar med, och det är svårt att säga åt dem att hålla avstånd.

Vad är viktigast för att ditt arbete som skyddsombud ska fungera?

– Försök att ha ett bra samarbete med rektor, det vinner alla på. Här har vi ett mycket bra samarbete.

Har du märkt någon kontrovers kring att grundskolorna hålls öppna?

– En del är upprörda och har sagt att ”du kommer få se sen”. Då brukar jag svara att ”det kan vi inte veta nu”. Vi måste lita till att våra myndigheter vet vad de gör.

Vad brukar du säga till personer som vill hålla sig uppdaterade?

– Kolla på SVT, lyssna på vanliga radion, och kolla på Lärarförbundets coronasidor. Läs inte en massa annat.