Skriva ett cv när du söker lärarjobb

Fatta dig kort med det viktigaste först i ditt cv.

Ett cv är en beskrivning, ofta i punktform, över dina meriter. Där ska du lista utbildning och anställningar, men även fritidsintressen, språkkunskaper och ideella engagemang om det passar för tjänsten du söker.

Cv är en förkortning av latinska curriculum vitae, som betyder levnadsbeskrivning.

Så här kan du strukturera ditt cv

• Personuppgifter
  • Utbildningar
  • Anställningar
  • Fritidsintressen, språkkunskaper och ideella engagemang

Det mest aktuella ska vara först

Det finns olika sätt att organisera ett cv, men det är vanligt att ange anställningar och utbildningar var för sig i kronologisk ordning. Börja med den mest aktuella först. Förklara eventuella luckor i tiden.

Ange din examen högst upp, till exempel lärarexamen eller förskollärarexamen, sedan kan du ange speciella kurser under det.

Är du ny på arbetsmarknaden kan du ta med även jobb under skoltiden eller sommarjobb ganska långt tillbaka i tiden. Har du haft flera lärarjobb kan du sluta referera till mindre relevanta jobb för att på så sätt hålla cv:t kort.

Cv kompletterar brevet

Cv och det personliga brevet ska komplettera varandra och därför inte innehålla samma text. Beskrivningarna av meriterna i ett cv är också mycket mer kortfattade.

Frågor om cv?

Har du funderingar över hur du skriver ett cv kan du alltid kontakta din avdelning, eller om du är lärarstudent, din studerandeinformatör, för att få svar på dina frågor. För studenter finns också kursen Ny lärare, som bland annat hjälper dig att skriva cv, men även allt annat som har med att söka jobb och vara ny lärare. Kolla när kursen går på din ort - det är kostnadsfritt för medlemmar.