Skolledarkonvent 2016: Demokrati i skolan och skolan i demokratin

Nu är inriktningen för Skolledarkonvent 2016 klart! Boka upp den 3-4 mars 2016 redan nu till konventet som hålls i Lärarnas Hus i Stockholm och är kostnadsfritt! Anmäl dig här.

Demokrati i skolan och skolan i demokratin

I år tar Skolledarkonventet upp hur förskola och skola kan agera i tider av främlingsfientlighet, extremism och intolerans. Hur påverkar samhället skolan och hur påverkar skolan samhället? Hur jobbar skolan med och i en demokrati? Vad har rektor och förskolechef för ansvar och roll i det demokratiska uppdraget?

Innehåll

Under den 3-4 mars får du ta del av flera föreläsningar och samtal.

Christer Mattsson: pedagogik för att möta rasism i skolan

Christer Mattson har under 20 år har han arbetat med och utvecklat pedagogik för bemötandet av rasistiska subkulturer inom ramen för skolans undervisningsuppdrag. Han är grundskolelärare, doktorand i pedagogiskt arbete och tillförordnad föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs univeristet.

Daniel Poohl: Stiftelsen Expo

Daniel Poohl är chefredaktör och VD för den antirasistiska Stiftelsen Expo - som sedan 1995 utmanat den organiserade intoleransen, genom granskning, utbildning och genom att engagera antirasister.

Camilla Salazar Atías: expert på gängkriminalitet och kriminolog på Fryshuset.

Camila Salazar Atías, är kriminolog och Kunskapsområdeschef för Föredöme och framtidstro på Fryshuset. Hon är expert inom gängkriminalitet och har bedrivit tre års etnografisk gängforskning i New York.

Siavosh Derakhti: Unga mot antisemitism

Siavosh är grundare av den ideella organisationen UMFA – Unga Mot Antisemitism & Främlingsfientlighet. Genom sitt arbete har han jobbat med att motverka utanförskap, intolerans, antisemitism, islamofobi och rasism bland barn & ungdomar i Malmö och hela Sverige. Han var också den enda som President Obama personligen bad att få möta under sitt besök i Sverige.

Träffa personlig ombudsman

I pauserna kommer det att finnas tid att träffa andra skolledare och ta kontakt med din personliga ombudsman. Det innovativa skolledarpriset kommer inte att delas ut under 2016.

Praktiskt

Plats: Lärarnas Hus i Stockholm
Datum: 3e till 4e mars 2016
Anmäl dig: Anmälan har tyvärr stängt.

Bra att veta

Konventet genomförs på Lärarnas Hus i Stockholm och är kostnadsfritt för alla*. Du som medlem är välkommen till medlemsmiddag i Lärarnas Hus den 3 mars.

Är du inte medlem i Lärarförbundet Skolledare? Bli det här.

*Resa och logi bokar och betalar du själv men det finns ett antal rum till reducerat pris reserverade på Scandic Hotell, Alvik. Maila till meeting.alvik@scandichotels.com eller ring 08- 517 66 114 och uppge kod LAR030316 vid bokning. 'Först till kvarn-principen' gäller.

Följ Lärarförbundet Skolledare och prata med oss på Twitter och Facebook.