Skolledarkonventet 2015 - mötesplatsen för Sveriges skolledare

Få inspiration i din ledarroll, ladda batterierna och nätverka med kollegor från hela landet! Skolledarkonventet äger rum den 26-27 februari i Stockholm, och årets tema är "det hållbara ledarskapet" med föreläsningar som sätter ditt välmående i fokus.

Lärarförbundets skolledarkonvent genomförs varje år som en professionell mötesplats för skolledare. Skolledarkonventet äger rum den 26-27 februari 2015 i Lärarnas hus på Stora Essingen i Stockholm. Sista anmälningsdagen var den 8 februari.

Årets tema - det hållbara ledarskapet

Temat 2015 är ”det hållbara ledarskapet”, vilket innebär föreläsningar som inriktar sig på ditt eget välmående - ett mentalt ”spa” för skolledare. I lite längre pauser än vanligt, kommer det dessutom att finnas tid att träffa din personliga ombudsman, att resonera med andra skolledare eller kanske pröva en avslappnande massage.

Inspirerande föreläsare

Svein SjoebergI en av föreläsningarna ges en annorlunda PISA-betraktelse av Svein Sjoeberg, professor i naturvetenskapernas didaktik. Svein är fysiker och pedagog, verksam vid Oslo universitet och har länge arbetat med internationella studier. Svein har en hel del att säga om PISA-mätningarna. ”Ikke en dag går uten at PISA nevnes i media, og resultatene bruges og misbrukes av journalister og politikere.” (ur Nytt Norsk Tidsskrift 1-2014)

Skådespelaren Jonas Helgersson som är aktuell i musikalen Livet är en schlager, kommer att dela med sig av sina egna erfarenheter och berätta om de olika projekt han stödjer runt om i världen som handlar om att stärka självkänslan hos personer med funktionsnedsättning.

Cecilia KärvegårdFöreläsaren Cecilia Kärvegård, har många strängar på sin lyra. Hon är inte bara en inspirerande föreläsare utan också beteendevetare, diplomerad stresskonsult, coach, livsstilsdesigner och författare. ”Som föreläsare är mitt mål att åhörarna ska skratta minst en gång. Humor är förutom min erfarenhet och kunskap det viktigaste verktyget. Jag är en människa med annorlunda idéer som älskar att överraska."

Du får också hjärnberika dig med Ulrika Ahlqvist från Hjältebolaget. Ulrika håller på att skapa ett hjärngym där neuroforskning, skolforskning och psykologi blir den syntes som ger goda förutsättningar för utvecklingsarbete i förskola och skola.

Tider och praktisk information

Skolledarkonventet öppnas kl 13.00 den 26 februari 2015. Om du vill ha lunch innan, serveras den från kl. 12.00. Under kvällen inbjuds du liksom tidigare år till middag - om du är eller vill bli medlem.

Skolledarkonventet är kostnadsfritt, men resa och övernattning ingår ej. På Scandic Alvik har du möjlighet att boka övernattning till reducerat pris – men först till kvarn gäller! Du hittar koden för reducerat pris när du anmäler dig

Var social med oss!

Inför och under Skolledarkonventet 2015, använder vi oss på Twitter av hashtaggen: #skolledarkonvent. Följ taggen och få löpande information om vad som händer under Skolledarkonventet. Du får även gärna använda dig av #skolledarkonvent, när du vill sprida information om vad som händer under dagarna.

Vem får innovativa skolledarpriset 2015?

Under Skolledarkonventet delas Innovativa skolledarpriset ut till den skolledare som på ett kreativt och nytänkande sätt använder teknik i sin verksamheten. Fram till den 30 januari hade du möjligheten att nominera en kandidat.

En innovativ skolledare är förstås visionär och innovativ – men inte bara det. Den skolledare som kan få utmärkelsen ska även ha uppnått dokumenterat goda resultat, driva pedagogisk utveckling med stöd av IT och bedriva aktiv omvärldsbevakning. Hon eller han har ett stort engagemang, verkar för ökad samverkan med skolans intressenter, stimulerar lärarnas gemensamma lärande och uppfattas som kommunikativ, lärande och demokratisk.

Här kan  du läsa mer om de tre finalister som har valts ut