Skolledarkonventet 2015 - mötesplatsen för Sveriges skolledare

Årets välbesökta Skolledarkonvent bjöd på inspirerande föreläsare och du hade möjligheten att ladda batterierna och nätverka med kollegor från hela landet. Skolledarkonventet ägde rum i Stockholm och årets tema var "det hållbara ledarskapet" med föreläsningar som satte ditt välmående i fokus.

Lärarförbundets Skolledarkonvent genomförs varje år som en professionell mötesplats för skolledare. Årets Skolledarkonventet ägde rum den 26-27 februari i Lärarnas hus på Stora Essingen i Stockholm.

Årets tema - det hållbara ledarskapet

Temat 2015, ”det hållbara ledarskapet”, innebar att föreläsningarna satte ditt välmående i fokus - ett mentalt ”spa” för skolledare. Under pauserna fanns möjlighet att träffa din personliga ombudsman, pratat med andra skolledare och pröva en avslappnande massage.

Inspirerande föreläsare

Den norske professorn Svein Sjøberg bjöd på en annorlunda PISA-betraktelse. Svein är fysiker och pedagog, verksam vid Oslo universitet och har länge arbetat med internationella studier. Svein har en hel del att säga om PISA-mätningarna. ”Ikke en dag går uten at PISA nevnes i media, og resultatene bruges og misbrukes av journalister og politikere.” (ur Nytt Norsk Tidsskrift 1-2014)

Skådespelaren Jonas Helgersson som är aktuell i musikalen "Livet är en schlager", delade med sig av sina egna erfarenheter och berättade om de olika projekt han stödjer runt om i världen som handlar om att stärka självkänslan hos personer med funktionsnedsättning.

Cecilia Kärvegård är en inspirerande föreläsare med många strängar på sin lyra. Förutom att vara föreläsare är hon,  beteendevetare, diplomerad stresskonsult, coach, livsstilsdesigner och författare. ”Som föreläsare är mitt mål att åhörarna ska skratta minst en gång. Humor är förutom min erfarenhet och kunskap det viktigaste verktyget. Jag är en människa med annorlunda idéer som älskar att överraska."

Under temat "Hjärnberika skolan" föreläste Ulrika Ahlqvist, som driver företaget Hjältebolaget. I grunden är hon förskollärare och lärare men driver sedan 2007 sitt eget företag var syfte är att omsätta hjärnforskning till praktisk pedagogik i skolan.

Tyck till om årets Skolledarkonvent

Till dig som var med under årets Skolledarkonvent, skulle vi uppskatta om du kunde fylla i den utvärdering som finns på Kursportalen. Dina åsikter är viktiga, så att vi kan finslipa och utföra konventet ännu lite bättre nästa år. Tidigare år har visat att 99% av dem som svarat på utvärderingen rekommendera kollegor att delta i nästa konvent.

Innovativa skolledarpriset 2015

Under Skolledarkonventet delades Innovativa Skolledarpris ut, som för första gången gick till två pristagare. Juryn kunde inte enas om ett namn, utan valde istället att dela på förstaplaceringen och lyfta fram två starka kandidater, Susann Jungåker,rektor på Mälardalens tekniska gymnasiumi Södertälje och Hanna Lindö, rektor på Kyrkenorumskolan F-6 i Stenungsund. På en hedersvärd andra placering kom Ingela Netz, rektor på Igelstaskolan F-9 i Södertälje.

Läs mer om årets pristagare till Innovativa skolledarpriset 2015