Skolledare på agendan

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Lärarförbundet Skolledares styrelse

På torsdag inleds Skolledarmötet i Lärarnas hus, Stockholm. Skolledarmötet är Lärarförbundet Skolledares högsta beslutande organ. Till Skolledarmötet kommer 75 valda ombud från hela landet samt representanter som sitter i Lärarförbundet Skolledares styrelse i dag.

Skolledarmötet väljer under dagarna ny nationell styrelse och valberedning, samt fastställer verksamhetsplan för kommande period. Mötet behandlar också aktuella frågor i övrigt.

Vi passar på att ställa tre snabba frågor till Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande i Skolledarnas Nationella styrelse.

Vilken är den viktigaste frågan för skolledare just nu?

- Förutsättningar för skolan och för ledarskapet, lön som speglar ansvaret och skolledares arbetsmiljö känns alla lika viktiga just nu. Jag kan inte välja riktigt och vi måste alltid jobba med flera frågor samtidigt.

Vad vill du hälsa våra politiker som är på plats?

- Jag vill hälsa att politikerna ska lyssna på oss skolledare. Det är vi som vet hur man organiserar skolan bäst och det är vi som vet vad som behövs för att jobbet ska bli gjort. Lita på oss, lyssna på oss och ge oss det vi behöver!

Vad ser du mest fram emot att få ta del av under dagarna?

- Jag ser mycket fram emot att träffa duktiga och kloka kollegor från hela landet och diskutera skolledarfrågor som ligger mig varmt om hjärtat. Det är ur sådana samtal och diskussioner som jag och hela organisationen hämtar kraft och går vidare. Kollegors samlade klokskap är ett fundament i ett fackligt professionsförbund.