Skolan först i regeringens budget

Under onsdagen presenterade statsminister Stefan Löfven och utbildningsminister Gustav Fridolin regeringens skolsatsningar i budgeten. Regeringen presenterar nu en lärarlönesatsning på 3 miljarder från 2016. En efterlängtad satsning som välkomnas av Lärarförbundet och som hoppas mota lärarkrisen.

Lärarförbundet har länge varnat för den nationella lärarkrisen som väntar oss. Om sex år kommer det att saknas uppemot 43 000 lärare. En anledning till lärarkrisen är de stora pensionsavgångar som väntar inom yrket, bristen på återväxt och låga lärarlöner.

– Statsministern beskriver lärarbristen som en nationell lärarkris. Det betyder att den nuvarande regeringen visar krisinsikt. Den här lönesatsningen visar att vårt arbete för att öka läraryrkets attraktivitet äntligen bär frukt på nationell nivå. Det är en stor framgång, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Tidiga insatser och fler speciallärare

Regeringen föreslår miljardsatsningar på tidiga insatser och fler speciallärare och specialpedagoger. Under de närmsta två åren handlar det totalt om 5,2 miljarder kronor.

Lärarförbundet har länge efterfrågat satsningar på tidiga insatser och mer särskilt stöd för att alla elever ska nå sin fulla potential. Sådana satsningar är en förutsättning för att bryta trenden av sjunkande kunskapsresultat i svensk skola, säger Eva-Lis Sirén.

Efterlängtad satsning på förskolan

Regeringen gör också en stor budgetsatsning på förskolan på 415 miljoner för 2015 och 830 miljoner kronor per år för 2016-2018. Regeringen återinför också det riktmärke för barngruppernas storlek som den tidigare regeringen tog bort, och satsar på ökad personaltäthet. Krav som Lärarförbundet har drivit och uppmärksammat under valåret, bland annat genom en namninsamling som drog in 23 000 namnunderskrifter.

– Det finns ett starkt tryck på att göra något åt lärartätheten i förskolan. Vi har nyligen avslutat ett förskoleupprop som samlat 23 000 namn i denna fråga så det är utmärkt att vi nu ser åtgärder på nationell nivå för att göra något åt situationen.

Kommentarer:

Kent
Kent Roslund

Bra! Kommunerna behöver dubbla satsningen. Regeringen följa upp med fördubblad lärarutbildning med inriktning mot undervisning i förskolan, återinförd enhetlig rektorstitel i alla skolformer och obligatorisk rektorsutbildning för alla skolledare.

• Skapad 2014-10-15 23:37
Kent

Om Kent Roslund

Jag gillar förskola och professionalisering av lärar- och skolledaryrket! Jag har arbetat i förskolan sedan 1985 som förskollärare, förskolechef/rektor och didaktisk handledare. Nu arbetar jag som verksamhetsutvecklare i Halmstads kommun. Jag är ledamot i Lärarförbundets organ för förskolan, sitter med i Förskolans tidningsgrupp och ledamot i Lärarförbundets skolledare i Halmstad.