Skattereduktion för Lärarförbundets medlemsavgift

Du får tillbaka 25 procent av medlemsavgiften som du har betalat till Lärarförbundet. Det kallas skattereduktion och gäller perioden 1 juli-31 december 2018. Det syns på din deklaration i år. Skatteverket har fått totalsumman som du har betalat i medlemsavgift till Lärarförbundet.

Logga in på Min sida på lararforbundet.se så hittar du totalsumman på det du betalat i medlemsavgift till Lärarförbundet. Totalsumman har Lärarförbundet rapporterat till Skatteverket. Inloggningsrutan syns på mitten av sidan och du klickar där för att logga in på Min sida.

25 procent av det som du har betalat i medlemsavgift till Lärarförbundet under tiden 1 juli till 31 december 2018 är din skattereduktion. Summan syns på din deklaration i år.

Minst 400 kronor ska du ha betalat i medlemsavgift för att få skattereduktion. Du får inte skattereduktion för det du betalat i eventuella premier till Lärarförsäkringar eller avgift för Lärarförbundets tidningar.

Riksdagen beslutade den 12 december 2018 att gå på M+KD:s budget 2019. Det betyder att skattereduktionen upphör 1 april 2019. Det påverkar inte den skattereduktion som du har rätt till mellan 1 juli och 31 december 2018.

I deklarationen år 2020 kommer du få skattereduktion för perioden 1 januari-31 mars 2019.

Den 1 juli 2018 införde Sverige skattereduktion för fackföreningsavgifter.

Regeringen lade fram lagförslaget om att Sverige skulle återinföra skattereduktion för fackföreningsavgifter - något som avskaffades år 2007. Det krävs att medlemsavgiften har varit minst 400 kronor per år.

Du ansöker inte själv om att göra avdraget, Lärarförbundet skickar kontrolluppgift till Skatteverket inför deklarationen.

Dina aviseringar från Lärarförbundet ser alltså likadana ut som tidigare.

Inte medlem än?

Förutom att medlemsavgiften blir 25 procent lägre bjuder vi på de tre första månaderna. Välkommen att prova vårt medlemskap! Bli medlem på lararforbundet.se/blimedlem

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation – det ger oss ett stort inflytande och bra service till våra medlemmar. Vi har 230 000 medlemmar från skolans alla delar och organiserar lärare, förskollärare, lärare i fritidshem, grundskollärare, gymnasielärare, högskolelärare, studie- och yrkesvägledare, speciallärare, specialpedagoger, lärare i musik- och kulturskolor och skolledare.

För oss är det självklart att alla lärarkategorier ska vara medlemmar i samma förbund. Hela utbildningssystemet är ju en helhet, från förskola via grundskola och gymnasieskola till högskola eller yrkesutbildning. Om du delar den grundtanken så är Lärarförbundet helt rätt för dig!

Ring gärna Lärarförbundet Kontakt 0770-33 03 03 och hör mer om vad ett medlemskap innebär. Välkommen till Lärarförbundet – ditt medlemskap gör nytta!

Gå in på lararforbundet.se/blimedlem

Just nu bjuder vi på medlemsavgiften de tre första månaderna!