Skaffa autogiro på tre minuter

Vill du slippa få räkningen på medlemsavgiften som pappersavi kan du enkelt betala via autogiro. Pengarna dras då automatiskt från ditt konto, och du slipper hålla reda på när avgiften ska betalas.

Miljövänligt, inga datum att komma ihåg, inga OCR-nummer – om du skaffar autogiro drar vi din medlemsavgift automatiskt varje månad.

Genom att du undertecknar ett så kallat medgivande ger du Lärarförbundet fullmakt att dra medlemsavgiften från ditt konto varje månad. När du har gjort det behöver du alltså inte göra någonting för att räkningen ska bli betald, så länge du har pengar på kontot. Avdraget verkställs den näst sista bankdagen i månaden och börjar normalt fungera månaden efter den månad vi fått in fullmakten/medgivandet.

Glöm inte att se till att dina löne- och kontaktuppgifter är aktuella på "Min sida".

Avtalet för autogiro löper tills någon av parterna väljer att säga upp det.

Här anmäler du autogiro hos din internetbank:

Danske Bank

Swedbank

Nordea

SEB

Handelsbanken

Länsförsäkringar Bank

Ikano Bank

Skandiabanken

Sparbanken

Icabanken

Anslut autogiro

På din banks sida loggar du in och väljer betalning/överföring. Välj autogiro och klicka dig vidare till anmäl/anslut autogiro. Under företag/mottagare skriver du Lärarförbundet då kopplas du till Lärarförbundets särskilda konto för autogiro. Markera och välj anmäl. Som betalnummer anger du ditt fullständiga personnummer.

A-kasseavgiften

Från och med början av 2018 kommer du att behöva betala din a-kasseavgift direkt till Lärarnas A-kassa. Medlemsavgiften till Lärarförbundet förändras inte, men summan du behöver betala till oss blir lägre när a-kasseavgiften inte längre är inkluderad. Du som är medlem i a-kassan kommer alltså att behöva göra två betalningar efter årsskiftet – en till Lärarförbundet och en till Lärarnas A-kassa. Passa därför gärna på att också skaffa autogiro till Lärarnas A-kassa när du ändå är inloggad på din internetbank. En förutsättning för att inkomstförsäkringen genom Lärarförbundet ska gälla är medlemskap i a-kassan. För att inte få något glapp i betalningen kan du registrera autogiro till dem redan nu.

Skicka medgivande

Om du inte har tillgång till din internetbank men har e-legitimation kan du skicka ett medgivande digitalt direkt till din bank. Saknar du e-legitimation kan du fylla i en fullmakt och skicka till Lärarförbundet. Medlemsavgiften betalas i efterskott, medan försäkringspremien betalas i förskott.