Skaffa autogiro på tre minuter

Vill du slippa få räkningen på medlemsavgiften som pappersavi kan du enkelt betala via autogiro. Pengarna dras då automatiskt från ditt konto, och du slipper hålla reda på när avgiften ska betalas.

Miljövänligt, inga datum att komma ihåg, inga OCR-nummer – om du skaffar autogiro drar vi din medlemsavgift automatiskt varje månad.

Genom att du undertecknar ett så kallat medgivande ger du oss fullmakt att dra medlemsavgiften från ditt konto varje månad. När du har gjort det behöver du alltså inte göra någonting för att räkningen ska bli betald, så länge du har pengar på kontot. Avdraget verkställs den näst sista bankdagen i månaden och börjar normalt fungera månaden efter den månad vi fått in fullmakten/medgivandet.

Glöm inte att se till att dina löne- och kontaktuppgifter är aktuella på "Min sida".

Avtalet för autogiro löper tills någon av parterna väljer att säga upp det.

Här anmäler du autogiro hos din internetbank:

Danske Bank

Swedbank

Nordea

SEB

Handelsbanken

Länsförsäkringar Bank

Ikano Bank

Skandiabanken

Sparbanken

Icabanken

Anslut autogiro

På din banks sida loggar du in och väljer betalning/överföring. Välj autogiro och klicka dig vidare till anmäl/anslut autogiro. Under företag/mottagare skriver du Lärarförbundet. Markera och välj anmäl. Som betalnummer anger du ditt fullständiga personnummer.

Passa på att också skaffa autogiro till Lärarnas A-kassa när du ändå är inloggad på din internetbank.

Skicka medgivande

Om du inte har tillgång till din internetbank men har e-legitimation kan du skicka ett medgivande digitalt direkt till din bank. Saknar du e-legitimation kan du fylla i en fullmakt och skicka till Lärarförbundet. Medlemsavgiften betalas i efterskott, medan försäkringspremien betalas i förskott.

Skaffa också autogiro till Lärarnas A-kassa

Observera att avgiften till Lärarnas A-kassa från och med början av 2018 inte längre kommer att inkluderas i medlemsavgiften, utan betalas direkt till dem. En förutsättning för att inkomstförsäkringen genom Lärarförbundet ska gälla är medlemskap i a-kassan. Säkra därför fortsatt trygghet genom att också skaffa autogiro till Lärarnas A-kassa. För att inte få något glapp i betalningen kan du göra det redan nu.

Mer information om detta kommer löpande.