SETT 2018, Lärarförbundet är på plats

Lärarförbundet är samarbetspartner till SETT - Skandinaviens största konferens och mässa om det moderna och innovativa lärandet. 11-13 april går SETT av stapeln på Kistamässan.

Se till att besöka oss på SETT i vår monter C:41. Vi kommer inte bara ha skönaste platsen att vila fötterna på utan även som vanligt anordna en rad inspirerande och intressanta samtal som du helt enkelt inte får missa. Det är även ett perfekt tillfälle att berätta för oss vad du tycker och tänker om din lärarvardag och framtid.

Vi finns så klart också på plats för att hjälpa och stötta dig i fackliga frågor om exempelvis arbetstid och lön. Kom förbi och säg hej!

Rabatt på konferensbiljetten

Som medlem i Lärarförbundet får du rabatt på konferensbiljetten med 10%. Att komma in på mässan och ta del av utställningen är helt kostnadsfritt.

Årets tema på SETT

Årets tema är Fatta digitalt. Så här presenterar SETT årets tema:

I och med regeringens nya direktiv är årets tema kopplat till de beslut om förändringar, bland annat i läroplaner för grundskolan och gymnasieskolan som träder i kraft senast den 1 juli 2018. Syftet med dessa ändringar är att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens.

På SETT 2018 lägger vi därför stort fokus på arbete med digitala texter, källkritik, programmering och digitaliseringens påverkan på samhället.

Panelsamtal – Hur ska vi förbättrar arbetssituationen för lärare i fritidshem?

När och var: 12 april kl 10:00-10:30 i Lärarförbundets monter på SETT-mässan

Vad: Panelsamtal som tar sin utgångspunkt i Lärarförbundets nya rapport om arbetssituationen på landets fritidshem. Samtalet kommer att handlar om både problem och lösningar.

I samtalet deltar Stockholms skolborgarråd Olle Burell och oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck, Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand samt Kitt Marteng, lärare i fritidshem. Emilie Sandahl, journalist på Tidningen Fritidspedagogik, kommer att moderera samtalet.

Hör Lärarförbundets medlemmar föreläsa

Några av våra medlemmar finns på plats och föreläser under SETT , missa inte att lyssna till:

Jonas Monsén, förstelärare och utvecklingsledare

Alla lärare möter elever som avviker från det som har bestämts som det normativa och eftersträvansvärda i skolan. Dessa elever ska inkluderas och få en undervisning som är tillgänglig för den. Dessa elever, vill precis som alla andra, känna att de passar in. Jonas talar om inkludering, normavvikelser och att vända från ett bristperspektiv till att se elevernas möjligheter samt hur vi som lärare ska lyckas skapa undervisning som passar alla utifrån sina erfarenheter på Fryshusets gymnasiums särskola och som förstelärare i specialpedagogik.

Jessica Ekberg och Monika Lång, Förskollärare

Jessica och Monika tycker att det ska vara lustfyllt att gå till skolan och att det ska vara kul att lära sig läsa. Med det som utgångspunkt har de skapat en arbetsmodell som uppmuntrar och tar tillvara elevernas intressen. Föreläsningen handlar om deras bokstavstema. Hur kan man arbeta med ämnesövergripande tema? Hur kan man få eleverna intresserade av bokstäver och deras ljud? På föreläsningen får du ta del av hur Monika och Jessica arbetar med bokstavsbesök, veckotema och presentation av veckans arbete.

Listan uppdateras löpande.