SETT 2016 satsar på kodning

#SETTkodar är temat för SETT 2016

En nyhet under SETT 2016 var ett större fokus på kodning, #SETTkodar.

Programmering kan vara både stimulerande och kreativt för eleverna. Under SETT 2016 hade du möjligheten att under en timme får du chansen att på ett lekfullt sätt prova att koda och upptäcka fördelarna.

- Syftet med SETTkodar är att ge så många som möjligt en chans att prova på kod i en trygg miljö med andra som testar för första gången, säger projektledaren och tidigare läraren Karin Nygårds.

Karin har under en tid arbetat med att lyfta programmering inom skola. Hon menar att SETTkodar är ett viktigt inslag för att försöka nå ett stort antal lärare och ge dem ett första kliv in i programmeringens värld.

- Inom kort kommer det ställas krav på lärarna att bedriva undervisning i detta och det är angeläget att vi försöker nå så många som möjligt redan nu, säger Karin Nygårds.

SETTkodar ska avdramatisera

Karin Nygårds SETT 2016Karin Nygårds (bilden) menar att SETTkodar ska hjälpa till att avdramatisera programmering.

- Att våga prova är det första steget. På sikt hoppas jag att kunskaper om kod kan ge lärarna bättre självförtroende i den digitala världen genom att avdramatisera det om allt är uppbyggt av, nämligen kod.

Gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic är inbjuden till SETTkodar och kommer att programmera tillsammans med deltagarna. Hon menar att digitaliseringen i allt högre grad påverkar skolan.

- Då skolan ska utbilda morgondagens arbetsgivare såväl som morgondagens arbetstagare så blir den digitala kompetensen allt viktigare, säger Aida Hadzialic.

Kompetensutveckling är stort

Behovet av att kompetensutveckla skolans lärare är stort.

– Kunskap kring teknik och digitalisering är en färskvara och kodning är redan i dag en verklighet som vi lärare behöver förhålla oss till. För Lärarförbundet är det spännande och självklart att vara med i en av de första satsningarna som görs för att lyfta kodning i skolan, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.