Så ska din introduktionsperiod fungera

Du som är ny lärare har rätt till en introduktionsperiod med en mentor och en plan. Prata med din rektor om det, och om du inte får rätt förutsättningar - hör gärna av dig till oss.

Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en bra introduktion i yrket. Du ska få vara ny en period och ha en mentor som bollplank. Forskningen visar att den som fått en bra start trivs bättre som lärare och stannar kvar lägre i yrket. Därför står det i skollagen att du har rätt till en introduktionsperiod under ett år.

Så ska det fungera!

En introduktionsperiod ska vara minst ett läsår och den får genomföras under en eller flera anställningar. Om du inte har en tjänst på heltid eller om du har varit frånvarande stora delar av introduktionsperioden ska du istället få genomföra den under en längre period.

Under året har du rätt till en mentor som ska stödja dig i din professionella utveckling. Mentorn ska vara legitimerad, ha erfarenhet av arbete som lärare eller förskollärare och så långt det är möjligt ha samma behörighet som du. Det är också önskvärt att mentorn genomgått en mentorsutbildning.

Både du som är nyexaminerad och den som är mentor ska ha tid för introduktionen. Hur det ska rymmas inom ramen för ordinarie arbetstid ska framgå i upplägget av introduktionsperioden.

Det här stödet ska du få

Du ska under introduktionsperioden få stöd i att planera och genomföra undervisning, utvecklingssamtal, bedömning och dokumentation. Det är även viktigt att träna förmågan att leda, bemöta elever och samverka med andra, till exempel föräldrar, i rollen som lärare.

Om du behöver hjälp

Alla får inte en introduktionsperiod, trots att det står i skollagen och trots att vi vet att det är bra på så många sätt. Om du stöter på problem får du gärna vända dig till vårt ombud på din arbetsplats, Lärarförbundet i den kommun där du arbetar eller Lärarförbundet Kontakt.

Om du fortfarande studerar är du välkommen att kontakt vårt studentombud på din högskola/universitet.