Så löneförhandlar du som ny lärare

Första löneförhandlingen är viktig. Det är vid anställningstillfället du har bäst möjligheter att påverka din lönenivå. Förbered dig med våra bästa förhandlingstips. Bra att veta: Det finns inga ingångslöner för nyexaminerade lärare även om arbetsgivaren hävdar det. .

Några råd till att börja med

1. Ge dig själv en starkare förhandlingsposition genom att söka flera jobb samtidigt.
  2. Kom förberedd till anställningsintervjun och löneförhandlingen.
  3. Kolla lönestatistik, marknadsläget och tänk igenom ditt löneanspråk.
  4. Vänta med att lämna löneanspråk tills du vet mycket om jobbet och helst tills du erbjuds det.
  5. Börja inte en anställning utan att ha gjort upp om lönen skriftligt.

Just nu kan du som inte är medlem prova på Min lön gratis i 10 dagar!

Våra bästa förhandlingstips!

Före förhandlingen

Under förhandlingen

• Ni diskuterar priset på en tjänst som du erbjuder, din lön för ditt uppdrag. Arbetsgivaren vill ha den till ett bra pris, men du vill inte sälja den för billigt.
  • Var tydlig med att du är öppen för förhandling, när du är det. Om arbetsgivaren reagerar avvaktande på ditt lönebud, bolla tillbaka frågan och undra vad arbetsgivaren tänkt sig.
  • Om du har marknadskrafterna i ryggen och fler jobb att välja på - framhåll det i samtalet.
  • “Ingångslöner”, “HR sätter lönen”, ”rekommenderade lönenivåer” eller ”det finns inte pengar i min budget” står inte i kollektivavtalen för lärare. Det kan påverka chefens utrymme att förhandla, men inte ditt.
  • Menar chefen att ditt löneanspråk är för högt jämfört med lärarna på skolan? Om en marknadsmässig lön krockar med lönerna på arbetsplatsen är det de lönerna som behöver justeras.
  • Lönen som står på anställningsavtalet är den ni kommer överens om. Löften om framtida löneutveckling uteblir alltför ofta.
  • Ha is i magen och säg inte ja för snabbt. Be att få sova på saken och återkomma.

Efter förhandlingen

• Se till att få det ni kommer överens om skriftligt. Om anställningsavtalet dröjer går det bra med ett mejl.

Arbetsgivaren behöver dig

Som nyexaminerad lärare har du en bra lärarutbildning i bagaget med fräscha kunskaper om pedagogik och läraryrket. Det är något som arbetsgivarna efterfrågar och en arbetsgivare som vill anställa dig måste få dig att välja just den arbetsplatsen.

Det finns inga "ingångslöner"

När Lärarförbundet har kollektivavtal gäller individuell lönesättning. Det betyder att du och arbetsgivaren kommer överens om lönen i en förhandling utifrån din kompetens, erfarenhet och det du anställs för att göra.

Ta därför reda på så mycket du kan om jobbet du sökt, din blivande arbetsplats och löneläget. Då blir det lättare att begära en lön som känns rätt för dig, och som du kan vara nöjd med.

Vad ska man tänka på mer när man söker jobb?

Exempelvis hur utvecklande det nya arbetet är, vilken introduktion du får, att arbetskamrater och skolledning verkar bra, hur ditt kommande uppdrag kommer att se ut, vilka arbetsuppgifter du kommer att få och vilka förutsättningar du kommer att få att utföra dem bra och hinna med dem under arbetstid.

De flesta arbetsplatser för lärare har kollektivavtal. Det är dock inte självklart så fråga alltid om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Kollektivavtal är värt mycket pengar i form av till exempel pension, extra föräldradagar eller semester.

Lärarförbundet kan kolla avtalet

När du får anställningsavtalet så läs igenom att det innehåller det ni kom överens om. Du kan alltid be någon från Lärarförbundet att titta igenom anställningsavtalet innan du skriver på. Kontakta någon i din avdelning eller Lärarförbundet Kontakt.

Tips inför lönesamtalet

Se gärna filmerna: