Så kan du utvecklas i läraryrket - om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Hur gör du för att utveckla dig inom yrkesprofessionen? Genom att arbeta forskande i vardagen kan du och dina kollegor lyfta varandra. Här får du inspiration av förbundsstyrelseledamoten Maria Rönn och Skolverket om beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.

Vad är beprövad erfarenhet, och vad innebär det att din undervisning vilar på vetenskaplig grund? Är dina unika yrkeskunskaper systematiskt prövade och dokumenterade, och hur sprider du dina kunskaper vidare? I filmerna nedan diskuteras de centrala begreppen Beprövad erfarenhet och Vetenskaplig grund. Lärare, skolledare och huvudmän har ett gemensamt ansvar för att läraryrket blir en forskningsresa som bidrar till ökad status och yrkesutveckling.

Hur gör ni på din arbetsplats för att utveckla er yrkesprofession?

Filmer för gemensam reflektion

Se filmerna nedan för ditt eget lärande eller tillsammans med dina kollegor. Tillsammans kan ni gärna också använda samtalsmetoden Lärarmötet för gemensam reflektion och för att konkretisera diskussionen och göra en handlingsplan till förändring av det som du själv kan påverka.

Först är det två filmer från Skolverket om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Därefter en intervju med Lärarförbundets förste vice ordförande Maria Rönn om hur Lärarförbundet driver dessa för yrkesprofessionen viktiga frågor.

Del 1 - Två filmer från Skolverket

Film 1 - Vetenskaplig grund (9,10 min)

Film 2 - Beprövad erfarenhet (8,02 min)

Del 2 - intervju med Maria Rönn, 1:e vice ordf i Lärarförbundets förbundsstyrelse (3,24 min)