Så här fungerar BankID

BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för personer att identifiera sig på internet. Det är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.

BankID gör det enkelt att legitimera sig på internet när man behöver logga in, köpa något eller på olika sätt identifiera sig. Med BankID kan du smidigt logga in och signera på de flesta ställena så som myndigheter, organisationer och banker. Det är vanligast att man använder Mobilt BankID men det finns även två andra typer – BankID på fil och BankID på kort.

Mobilt BankID

Mobilt BankID innebär att man har sin e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta. För att man ska kunna hämta och använda Mobilt BankID krävs att man har installerat BankID-appen.

BankID på fil

BankID på fil är en e-legitimation i en dator. För att man ska kunna hämta och använda BankID på fil krävs att man har installerat BankID-programmet.

BankID på kort

BankID på kort är en e-legitimation som är lagrad på ett smartkort. Förutom kortet och BankID-programmet krävs även att man har en kortläsare.

Dessa banker utfärdar BankID

Det är endast banker som kan utfärda BankID e-legitimation till privatpersoner. Det är bankerna som ser till och säkerställer att det är rätt person som får sitt BankID. Om man som privatperson behöver spärra eller förnya sitt BankID är det även banken man vänder sig till. Om du inte har BankID kan du enkelt logga in på din internetbank och aktivera det där. Följ där steg för steg instruktionerna.