Så anordnar du ett eget Lärarmöte!

Kompetensutveckla er inom ett tema som är högaktuellt för er. Med Lärarmötet som samtalsform skapar ni ett gemensamt lärande. Nedan presenteras samtalsformen och våra inspelade teman som har engagerat deltagare på Lärarmötet runt om i landet.

Lärarmötets upplägg

Lärarmötet bygger på samtal mellan lärare kring ett förutbestämt tema. Till varje tema har vi spelat in några filmer med intervjuer och panelsamtal. Dessa filmer ramar in temat och ska inspirera till de efterföljande samtalen. Filmerna finns samlade på sidan Lärarmötets filmer.

När deltagarna sett filmerna tillsammans börjar samtalen. För att samtalen ska bli utvecklande och lärande använder vi en samtalsmodell som kallas Samtal i tre steg. Första steget i denna modell är en spontan reflektion kring filmerna. I andra steget fokuserar man på vad som är relevant i den egna vardagen. Tredje steget handlar om vad man kan göra i framtiden.

Så här gör du
- Välj något av Lärarmötets teman.
- Samla ett antal lärare och avsätt ett par timmar, en halvdag eller vad som är möjligt.
- Se filmerna till det aktuella temat. Filmerna finns samlade på sidan Lärarmötets filmer.
- Samtala med varandra utifrån modellen Samtal i tre steg.

Ladda ner stödmaterialet om du vill ha mer information om upplägget och samtalsmodellen.

Läs mer om aktuella teman för Lärarmötet, datum och anmälan