Så agerar Lärarförbundet kring #inteförhandlingsbart och #metoo för fackföreningsrörelsen

Dagens ETC har publicerat uppropet #inteförhandlingsbart. Det är fackföreningsrörelsens eget #metoo-upprop.

Lärarförbundet är en organisation där demokrati och jämställdhet är fundament i våra värderingar. Sexuella trakasserier och övergrepp hör inte hemma i vår organisation, eller någonstans i samhället. Därför välkomnar vi uppropet #inteförhandlingsbart och hela #metoo-rörelsen. Vår ordförande Johanna Jaara Åstrand och många andra förtroendevalda i Lärarförbundet har skrivit under och tagit ställning.

Arbetet för en demokratisk och jämställd organisation blir aldrig färdigt. Det kräver ständigt arbete och en förmåga till självrannsakan. Lärarförbundet har valt att starta en e-postadress där du kan berätta om sexuella trakasserier eller kränkningar inom vår organisation. Mejla till inteforhandlingsbart@lararforbundet.se. Mejlen kommer att endast att läsas av mig Lena Durfors, biträdande kanslichef. Ditt namn kommer inte röjas för någon annan, om vi inte kommer överens om annat. Vi kommer ta varje berättelse på allvar. Det går också bra att ringa mig på 072-566 91 29.

Vi uppmanar också alla som utsatts för sexuella övergrepp att göra en polisanmälan.

Tillsammans gör vi Lärarförbundet bättre.

Lena Durfors, biträdande kanslichef Lärarförbundet

Är du utsatt för sexuella trakasserier på din arbetsplats? Läs våra råd och stöd om hur du ska agera.