Så begär du lön som ny lärare

Målet är att du och arbetsgivaren ska nå en nivå på lönen som båda är nöjda med.

Du har läst länge för att bli lärare – världens viktigaste yrke – och nu är det dags att gå från student till att börja ett ansvarsfullt jobb. Självklart är du värd en riktigt bra lön.

Du söker jobb och det börjar bli dags att prata lärarlön. Hur ska du tänka?

Arbetsgivarna vill ha dig

Som nyutexaminerad lärare har du en färsk och bra lärarutbildning i bagaget med fräscha kunskaper om pedagogik och läraryrket. Det är något som arbetsgivarna är ute efter.

Ge dig själv en starkare förhandlingsposition genom att söka flera jobb, samtidigt.

Låt arbetsgivaren vara den som tar upp frågan om lön, eller avvakta tills du uppfattar att det är du som ska få tjänsten. Då har du har ett bra förhandlingsläge.

Vänta tills du vet mycket

Ju längre du väntar, desto mer får du veta om ditt kommande jobb. Lärares löner sätts individuellt utifrån ansvar, kompetens och arbetsinsats. Därför blir det lättare att begära ”rätt” lön ju mer du vet om jobbet.

Det är viktigt att din första lön blir så rätt som möjligt eftersom din löneutveckling under flera år framöver sannolikt utgår från den.

Titta på lönestatistiken

För att få ett hum om vilken lön du kan begära kan du ta en titt på lönestatistiken. Det finns statistik för många lärarkategorier, över hela landet.

Tänk på att lönestatistiken inte är facit. Den kan användas för att få en ungefärlig bild över hur lönestrukturen ser ut just nu. Marknadslöneläget, som har stor betydelse för vad du kan begära, är ofta högre eftersom det råder lärarbrist och det är svårt att få tag på utbildade lärare.

Lärares löner borde vara högre med tanke på det ansvarsfulla jobb som lärare gör. Du kan bidra till att lärares löner ökar genom att vara tydlig med det här för dig själv, din framtida arbetsgivare och dina framtida kollegor.

Kontakta Lärarförbundets avdelning

För att få komplement till statistiken, t ex om marknadslöneläget, kontakta gärna ombudet på skolan där du söker jobb och Lärarförbundets avdelning i den kommunen. Av dem kan du också få annan information om arbetsplatsen.

När du bestämt vad som är en acceptabel lön ska du alltid lägga på lite så att du har prutmån. Våga ta i!

Om arbetsgivaren reagerar på ditt lönebud, bolla tillbaka frågan och undra vad arbetsgivaren tänkt sig. På så sätt är du tydlig med att ditt förslag är förhandlingsbart och att du är medveten om att ni kan ha olika uppfattning.

Bestäm i förväg även en lägsta nivå som du inte kommer att gå under. Berätta inte den nivån för arbetsgivaren, men att du bestämt dig ger dig trygghet i förhandlingen. Du vet hur långt du kan gå.

Ta det inte personligt

Vissa arbetsgivare kan komma med argument om att du inte kan få hög lön för då räcker inte pengarna till elevernas böcker eller barnens mat eller så blir lönen för hög jämfört med kollegornas löner. Det kan vara sant eller en bild som arbetsgivarens har, som påverkar hens beslut och därför bra för dig att förstå. Men, det är inte något du måste ta hänsyn till. Förhandlingen handlar om din lön utifrån ditt uppdrag och har du marknadskrafterna i ryggen och fler jobb att välja på är det viktigt att framhålla det i samtalet.

Ta inte diskussionen om lön personligt. Tänk att ni diskuterar priset på en tjänst som du erbjuder. Arbetsgivaren vill ha den till ett bra pris, men du vill inte sälja den för ett lägre pris än nödvändigt.

När du förhandlar din lön har du inte rätt att kräva ett visst resultat - inte arbetsgivaren heller. Däremot har du alltid rätt att lämna löneanspråk och ta alltid chansen att diskutera lönen så att ni båda blir nöjda.

När du lämnat ditt löneanspråk kommer arbetsgivaren antingen att godkänna det eller komma med ett motbud. För att kunna få ett avtal behöver ni hitta en nivå ni båda är nöjda med.

Lönen är inte allt

De flesta arbetsplatser för lärare har kollektivavtal. Men det är inget självklart så fråga alltid om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Kollektivavtal är värt mycket pengar i form av till exempel pension, extra föräldradagar eller semester.

Vilken introduktion du erbjuds, vilka arbetsuppgifter och vilka förutsättningar du får för att hinna med att utföra dem på ett bra sätt inom arbetstiden är exempel på andra frågor det är viktigt att ställa innan du bestämmer dig.

När ni är överens om en lön så se till att få den skriftligt till exempel i ett mejl eller sms.

Lärarförbundet kan kolla avtalet

När du får anställningsavtalet så kolla igenom att det står det ni kom överens om. Du kan alltid be någon från Lärarförbundet att titta igenom anställningsavtalet innan du skriver på. Kontakta någon i din avdelning.