Så begär du lön som ny lärare

Målet är att du och arbetsgivaren ska nå en nivå på lönen som båda är nöjda med.

Du har läst länge för att bli lärare – världens viktigaste yrke – och nu är det dags att gå från student till att börja ett ansvarsfullt jobb. Självklart är du värd en riktigt bra lön.

Du söker jobb och det börjar bli dags att prata lärarlön. Hur ska du tänka?

Arbetsgivarna vill ha dig

Som nyutexaminerad lärare har du en färsk och bra lärarutbildning i bagaget med fräscha kunskaper om pedagogik och läraryrket. Det är något som arbetsgivarna är ute efter.

Låt arbetsgivaren vara den som tar upp frågan om lön, eller avvakta tills du uppfattar att det är du som ska få tjänsten. Det är då du har ett bra förhandlingsläge.

Vänta tills du vet mycket

Ju längre du väntar, desto mer får du veta om ditt kommande jobb. Lärares löner är individuella och sätts efter ansvar, kompetens och arbetsinsats. Därför blir det lättare att begära ”rätt” lön ju mer du vet om jobbet.

Det är viktigt att din första lön, din grundlön, blir så rätt som möjligt eftersom din löneutveckling framöver baseras på den grundlönen.

Titta på lönestatistiken

För att få ett hum om vilken lön du kan begära kan du ta en titt på lönestatistiken. Det finns statistik för alla lärarkategorier och över hela landet.

Men tänk på att lönestatistiken inte är facit. Den kan användas för att få en ungefärlig bild över hur lönestrukturen ser ut just nu.

Oavsett hur statistiken ser ut är det viktigt att tänka på att lärares löner borde vara högre med tanke på det ansvarsfulla jobb som lärare gör. Du kan bidra till att lärares löner ökar genom att vara tydlig med det här för dig själv, din framtida arbetsgivare och dina framtida kollegor.

Kontakta din avdelning

För att få komplement till statistiken så kontakta gärna ombudet på den skola du söker jobb och Lärarförbundets avdelning i den kommun du söker jobb i. Av dem kan du också få annan information om arbetsplatsen.

När du bestämt vad som är en acceptabel lön ska du alltid lägga på lite så att du har prutmån. Våga ta i!

Om arbetsgivaren skulle bli förvånad så bolla tillbaka frågan och undra vad arbetsgivaren tänkt sig.

På så sätt är du tydlig med att ditt förslag är förhandlingsbart och att du är medveten om att ni kan ha olika uppfattning.

Bestäm i förväg även en lägsta nivå som du inte kommer att gå under. Berätta inte den nivån för arbetsgivaren, men att du bestämt dig ger dig trygghet i förhandlingen. Du vet hur långt du kan gå.

Kan inte arbetsgivaren nå upp till den nivån kommer du inte heller acceptera jobbet.

Ta det inte personligt

Vissa arbetsgivare kan komma med argument om att du inte kan få hög lön för då räcker inte pengarna till elevernas böcker eller barnens mat eller till kollegorna. Tänk på att det får vara deras argument och kanske är det sant, men den diskussionen ska ni inte ha när ni diskuterar din lön. Samtalet om din lön ska bara handla om dig.

Ta inte diskussionen om lön personligt. Tänk att ni diskuterar en tjänst som du har. Arbetsgivaren vill ha den till lägsta pris, men du vill inte sälja den för lågt. Till slut kommer ni nå en nivå båda är nöjda med.

När du förhandlar din lön betyder det inte att du har rätt att kräva ett visst resultat. Däremot har du alltid rätt att lämna löneanspråk och ta alltid chansen att diskutera lönen så att ni båda blir nöjda.

När du lämnat ditt löneanspråk kommer arbetsgivaren antingen att godkänna det eller komma med ett motbud.

Lönen är inte allt

De flesta arbetsplatser för lärare har kollektivavtal. Men det är inget självklart så fråga alltid om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen.

Kollektivavtal är värt mycket pengar i form av till exempel pension, extra föräldradagar eller semester.

När ni är överens om en lön så se till att få den skriftligt till exempel i ett mejl eller sms.

Lärarförbundet kan kolla avtalet

När du får anställningsavtalet så kolla igenom att det står det ni kom överens om. Du kan alltid be någon från Lärarförbundet att titta igenom anställningsavtalet innan du skriver på. Kontakta någon i din avdelning.