"​Vi vet ännu inte vilka utmaningar vi har framför oss"

Corona påverkar hela skolans värld. Här berättar Rektor Henrik Carnhede på Mellanvångsskolan om oro för framtiden, hårt arbete, men också om nytänkande och glädjeämnen. Mellanvångsskolan är en F-6-skola i Staffanstorp.

- Glädjeämnena är faktiskt flera trots den utsatta och svåra situationen. Ökat samarbete, lösningsfokus och en känsla av att vi ska fixa detta, stärker gruppen. Vi hittar alla nya sätt att lösa våra uppdrag på. Det kan vi sedan ta med oss in i framtiden.

På Mellanvångsskolan går 355 elever och här jobbar 55 personer. Liksom på de flesta skolor påverkar Corona vardagen. Henrik Carnhede är rektor, och ledamot i Lärarförbundet Skolledares nationella styrelse.

Hur ser det ut just nu, är många frånvarande?

- Läget är under kontroll än så länge. Runt 20 % av personalen är frånvarande och för eleverna har det pendlat mellan 20-30 procent , säger Henrik Carnhede.

Hur har arbetet skolan förändrats?

- Lärare undervisar både i sal och på distans. Vi har fått anpassa vårt inre arbete efter detta.

Hur ser det ut på fritidshemmet?

- Fritidshemmet påverkas naturligtvis genom frånvaro av personal men även till innehåll i verksamheten. Vi måste tänka om för att jobba både säkert och enlighet med våra styrdokument. Ett exempel är att verksamheten i högre grad organiseras utomhus i nya konstellationer.

- Alla är verkligen lösningsfokuserade. Personalen finner utvägar i till synes olösliga situationer. Det är många som dagligen slår knut på sig själva för att det ska bli så bra som möjligt. Det kan handla om raster, utevistelser, besök och måltider.

Hur har ditt eget arbete förändrats dessa dagar?

- Dagarna ser verkligen annorlunda ut. Jag försöker själv att vara mer närvarande på skolan och vara tillgänglig för stöd, frågor och samtal.

- Jag tycker också att vi har haft ett mycket effektivt och bra stöd uppifrån. Det har varit täta ledningsmöten via Teams. Det har skapat en vi-känsla inom hela kommunen. Vi delar med oss av goda exempel och hjälps åt att lösa svåra uppgifter. Nya digitala mötesforum tror jag att vi kommer ha nytta av i framtiden.

Hur ser du på framtiden?

- Vi vet ännu inte riktigt vilka utmaningar som finns framför oss. Det bekymrar alla som arbetar inom organisationen. Än så länge fungerar det bra men det finns naturligtvis oro för hur det kan bli med högre frånvaro, fler smittade osv. Hur länge orkar personal att vara så lösningsfokuserade och flexibla när energin börjar tryta?

Åter till: Lärare och skolledare berättar om corona