Rapport om läget för facklig organisering i världen

Världsfacket IFS (ITUC på engelska) släpper Global Rights Index sedan sju år tillbaks, om läget för facklig organisering och arbetstagares rättigheter. Torsdag den 11 juni från kl 06 släpps årets rapport!

Världsfacket IFS (ITUC på engelska) släpper årliga rapporter sedan sju år tillbaks, om läget för facklig organisering och arbetstagares rättigheter. Rapporten heter Global Rights Index och i år släpps den en vecka tidigare i Sverige jämfört med övriga världen. Torsdag den 11 juni från kl 06 kan du hitta rapporten här!

Union To Union organiserar ett webinarium kring rapporten, med deltagande av Sveriges utrikesminister Ann Linde och de fackliga centralorganisationernas högsta ledning: Karl-Petter Thorwaldsson (LO), Therese Svanström (TCO) samt Heike Erkers (Saco). Torsdag den 11 juni kl 13. Webinariet är öppet för alla. Hitta dit: https://www.uniontounion.org/trenden-ar-tydlig-arbetstagares-rattigheter-kranks-varlden-over

Den bild som Global Rights Index förmedlar är överlag dyster. Fackliga rättigheter har åsidosatts och ledare på olika nivåer har förföljts, fängslats eller mördats. Det finns dock ljuspunkter.

Som medlem i Lärarförbundet går 1,5% av din medlemsavgift till internationellt arbete. En del av det arbetet handlar om att motverka kränkningar av fackliga rättigheter. Detta gör Lärarförbundet tillsammans med andra lärarfack och Education International, vår gemensamma globala organisation.