Programmet: Almedalen 2016

Lärarförbundets programledare under Almedalsveckan 2016: Jacob Möllstam, Helena Ingvarsdotter, Lotta Dessen Jankell, Mathias Åström och Karin Berg.

Lärarförbundet finns på plats under Almedalsveckan. Men du själv behöver inte ta båten till Gotland för att hålla reda på vad som händer. Vi webbsänder direkt från Hamnplan måndag till onsdag. Ta del av diskussioner, nyheter, debatter, direkt i din dator, surfplatta eller telefon.

Mellan måndagen den 4 juli och onsdagen den 6 juli kommer vi att webbsända flera programformat, med lärare och skolexperter och politiker. Dessutom kommer vi att leda fyra debatter med olika teman. Vi webbsänder direkt från Hamnplan måndag till onsdag. Surfa in på Lärarkanalen och följ programmet nedan.

Lärarmorgon i Almedalen

Tid: mån-ons 8.30-9.30

Läs hela programinnehållet

I Lärarmorgon gästas lärarna Jacob Möllstam och Karin Berg gästas av bland annat Berhang Miri, Hala Mohammed ordförande för Röda Korset, Samuel Engelhardt, politiker och Youtubers och mycket mer...

Träffpunkt

Tid: mån- ons 14.00-14.35

Läs hela programinnehållet

Mathias Åström är Lärarförbundets förhandlingschef, men han är också en av programledarna under Almedalsveckan. Mellan 14.00-14.35 måndag till onsdag, kommer han att samla spännande personer och konstellationer till samtal. Kanske kan här nya allianser och samarbeten skapas framför våra ögon.

Nyfiken på...

Tid: mån - ons 15.00-15.25

Läs hela programinnehållet

Hur bemöter Christer Mattsson rasismen i skolorna? Hur ser Jan Björklund på sin ministertid i backspegeln? Hur såg Katrin Stjernfeldt Jammehs resa mot den mäktigaste politikerposten i Malmö ut? Helena Ingvarsdotter, chefredaktör på Lärarförbundet djupdyker ner i tre gästers expertis, tankar och liv.

Seminarier

Hur finansieras en likvärdig skola?

Tid: 5 juli 11:00–12:00
Plats: Restaurang Monroe’s, Skeppsbron 8, Visby hamn

Förutsättningarna för elevernas skolgång skiljer sig mellan skolor och kommuner. Flera aktörer har påpekat den allvarliga bristen på likvärdighet i finansieringen av skolan. Hur blir den svenska skolans finansiering mer likvärdig? Seminariet arrangeras av Lärarförbundet, LO och Lärarnas Riksförbund.

Hur ska arbetsmiljöarbetet stärka skolresultaten?

Tid: 7 juli 11.00-12.00
Plats: TCO-parken, Strandgatan 1

Det är konstaterat att arbetsmiljöarbete genererar ett bättre skolresultat. Men hur ska man arbeta för att få bästa möjliga effekt? Medverkande är Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet och Emil Gustavsson, ordförande Sveriges Elevkårer Moderator: Mattias Hallberg

Debatter för skolan

Tid: mån - ons

Gymnasieläraren Lotta Dessen Jankell leder fyra debatter under Almedalen. Samtliga debatter tar upp utmaningar med skolan ur olika infallsvinklar, där lärarbrist, skolans nyckelroll för integrationen och professionens utveckling diskuteras. Dessutom- vad vill politikerna med skolan i den stora skolpolitiska debatten.

Obs! Programmet kan komma att ändras.