Problem när nya lärare inte får lärarlegitimation

- Många nya lärare är oroliga för att väntan på lärarlegitimationen hindrar dem från att komma ut på arbetsmarknadens, säger Ditte Karlsson, ordförande i Lärarförbundet Student.

Väntetiden för att få lärarlegitimation är lång. Det gör att flera nya lärare med examen också får vänta på fast anställning. - För många kommer det som en chock när de är klara med sin lärarutbildning, säger Ditte Karlsson, ordförande för Lärarförbundet Student.

När du som lärare börjar en ny tjänst krävs det att du har fått din lärarlegitimation för att du ska kunna få en tillsvidareanställning, en så kallad fast tjänst. Har du inte det får du inte bli anställd längre än ett år i taget och då med en visstidsanställning.

Utan lärarlegitimation får du inte heller sätta betyg eller ansvara för undervisningen.

Ansök hos Skolverket

Som ny lärare eller förskollärare måste du ansöka om lärarlegitimation hos Skolverket. Det kan du göra direkt när du tagit din examen. Men på grund av att det är många som ansökt om lärarlegitimation har handlingstiderna för att få sin legitimation blivit långa.

Kritik mot långa handläggningstider

Lärarförbundet har sedan länge påtalat att handläggningstiderna hos Skolverket är alldeles för långa. Idag är väntetiden mellan sex och nio månader för att få sin lärarlegitimation utfärdad. Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Konsekvensen blir att nyutbildade lärare får betala ett alltför högt pris i avvaktan på att få sin ansökan beviljad. Kritik har nu även framförts av Justitieombudsmannen: "JO kritiserar Skolverkets handläggningstider".

Hindras att komma in på arbetsmarknaden

- Vi har märkt att många nya lärare är oroliga och rädda för att det här ska hindra dem att komma ut på arbetsmarknaden, säger Ditte Karlsson, ordförande i Lärarförbundet Student, och lärarstudent vid Karlstads universitet.

Nya lärare vittnar också om att de får lägre lön när de får visstidsanställning.

Acceptera inte en lägre lön

- Man ska inte acceptera att få en lägre lön på grund av att man inte fått sin legitimation, det jobb du gör före respektive efter att legitimationen utfärdats lär inte vara av olika kvalitet, säger Robert Nilsson, ombudsman på Lärarförbundet.

Men som alltid det en förhandling mellan dig och arbetsgivaren om vilken lön du ska ha. Vill du väldigt gärna ha jobbet och du blir föreslagen att få högre lön när legitimationen är klar så se till att få det. Det är inte så att en lärare med legitimation automatiskt får högre lön.

Kontakta din avdelning

- Dessutom, som alltid när du ska prata lön med arbetsgivaren, kom ihåg att kontakta din avdelning för att höra hur lönerna ligger i just ditt område. Det är när du blir anställd som du har bästa chansen att hamna på rätt lön, säger Robert Nilsson.

Okunskapen bland studenterna om hur viktig lärarlegitimationen är stor enligt Ditte Karlsson.

Dyrt att söka legitimation

- Många väntar med att skicka in sin legitimationsansökan till Skolverket eftersom de inte har de pengar som krävs för att få ansöka. En del tror att man kan jobba ett tag och sedan skaffa sin legitimation.

För lärare som är examinerade efter 1 juli 2011 tas en administrativ avgift på 1500 kronor ut för ansökan om lärarlegitimation. Det är en avgift som de som redan var lärare 1 juli 2011 slipper.