Pristagare av Guldäpplet 2016

Finalisterna av Guldäpplet 2016, tillsammans med Johanna Jaara Åstrand, Svante Tideman från Lärarnas Riksförbund och Peter Becker, stiftelsen DIU.

Lärarpriset Guldäpplet delas ut till lärare som som arbetar med att utveckla undervisningen med digitala verktyg och resurser. I år prisas Jonas Hall, lärare i matematik och fysik. Läraren och projektledaren Anna Kaya och läraren Hülya Basaran tog emot juryns särskilda pris.

Sex lärare belönades i dag för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitala verktyg och resurser. Jonas Hall, lärare i matematik och fysik på Rodengymnasiet i Norrtälje utsågs till årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet för sitt engagerade arbete med att utveckla och utmana elevernas förmåga att experimentera i matematiken med djupare förståelse och bättre resultat som mål.

Juryns särskilda pris

Anna Kaya, lärare i svenska som andraspråk och projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC), vid Stockholms universitet tillsammans med Hülya Basaran, lärare i svenska som andraspråk och universitetsadjunkt vid Högskolan Väst mottog samtidigt juryns särskilda pris för att de båda, var för sig, förnyat språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med digitala nycklar.

Delad andra plats

Anton Fagergren, förskollärare vid Irsta förskolor i Västerås samt Martin Löfgren, språklärare, tillsammans med Per Ahlkvist, SO-lärare, på högstadiet på Norrevångsskolan i Karlshamn delade på andraplatsen till Guldäpplet 2016.

– Den digitala kompetensen är en avgörande del av det moderna lärandet. Guldäpplet hyllar de lärare som driver utvecklingen av undervisningen och inspirerar genom att tänka nytt. Stort grattis till samtliga pristagare, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Anton Fagergren blev Guldäpple-finalist för sitt arbeta med utveckling av digitala verktyg i förskolan:

Guldäpplet har delats ut sedan 2002

Guldäpplet lyfter sedan 2002 fram lärare, som vågar röja ny mark med förankring i sina ämnen och som systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor. Totalt var drygt 100 lärare från hela landet nominerade till årets Guldäpple

Prisceremoni på Skolforum

Årets pristagare mottog sina guldäpplen vid en ceremoni på Skolforum. Prisutdelare var och Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet och Svante Tideman, 1:e vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, tillsammans med initiativtagaren Peter Becker från Stiftelsen DIU och ordförande i juryn för Guldäpplet.