​”Politikerna kan hantera oss som en budgetregulator”

Ändamålsenliga lokaler och en statlig reglering så att verksamheten får större trygghet. Det står överst på musikläraren Jennie Larsson Tjernströms önskelista.

Lärarförbundet släppte i våras en undersökning där 800 lärare inom musik- och kulturskolan svarade på frågor om sin arbetssituation. Med anledning av den ställer vi några frågor till Jennie Larsson Tjernström är lärare i musik på Eskilstuna Musikskola.

Har arbetsbelastningen ökat?

– Nja, egentligen har inte arbetsbelastningen ökat. Däremot så känns det som om vi jobbar i en väldigt osäker bransch. Det skapar osäkerhet och stressar.

– Det stressar också att vi inte har tillgång till ändamålsenliga lokaler. Även om grundskolorna ser nyttan av vårt arbete är deras organisationer så slimmade att de använder vartenda utrymme själva. Det gör att vi har svårt att nå ut till elevgrupper som inte har möjlighet att komma in till "stan".

– Politikerna kan hantera oss som en budgetregulator. Ibland blir det tvära kast!

Vad tycker du måste hända?

– Vi måste få någon form av statlig reglering så att kommunerna blir skyldiga att erbjuda musik- och kulturskoleverksamhet med kvalitet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Eleverna och friheten att skapa och genomföra kreativa projekt!

• Skapad 2017-03-29
Frågor & Svar