Perspektiv på lärarlöner, del 9: Varifrån ska alla nya lärare komma?

Varifrån ska alla nya lärare komma? är del nio i rapportserien Perspektiv på lärarlöner

Det är få studenter som helst av allt vill bli lärare - största skälet är lönen. Samtidigt behövs mer än 43 000 nya lärare redan 2020. Det visar Lärarförbundets rapport från mars 2012.

"Varifrån ska alla nya lärare komma?" är titeln på den nionde delen i Lärarförbundets rapportserie Perspektiv på lärarlöner.

Det är få studenter som helst av allt vill bli lärare. Vid höstterminsstarten stod till och med platser tomma på lärarutbildningarna runt om i Sverige. Samtidigt behövs mer än 43 000 nya lärare redan 2020. Hur ska det gå ihop? Varifrån ska alla nya lärare komma?

Lärarförbundet har frågat studenter som har gjort ett annat utbildningsval om vad som hade krävts för att de skulle bli lärare. Undersökningen visar att lönen är det största skälet till att de har valt bort läraryrket. Och det är inte konstigt att de svarar så: andra yrkesgrupper med lika lång utbildning som lärarens tjänar mer än 10 000 kronor mer, varje månad.

Läs rapporten i pdf-bilagan.