Pensionsförhandlingarna är klara

Pensionsavtalet KTP gäller för anställda hos kooperativa arbetsgivare som är anslutna till arbetsgivarorganisationen KFO. Lärarförbundet har nu kommit överens med KFO om vissa förändringar.

I slutet av 2017 sa KFO upp pensionsavtalet KTP gentemot den fackliga förhandlingsorganisationen PTK, där Lärarförbundet ingår. Förhandlingarna är nu klara och för Lärarförbundets medlemmar blev resultatet gott.

-Våra medlemmars villkor för tjänstepension är minst lika goda som innan, säger Britta Ljusberg, Lärarförbundets pensionsexpert som sitter i PTKs förhandlingsdelegation.

Förändringarna i avtalet rör de anställda som är födda 1980 eller tidigare, som omfattas av KTP avdelning 2. Avsättningen till den del av tjänstepensionen som den anställde kan placera själv (KTPK) kommer att höjas från 2 procent till 2,1 procent. Dessutom kommer familjeskyddet (ersättning till familjen om den anställde avlider) att bekostas av arbetsgivaren. Förändringarna gäller från och med 2019 och Folksam blir försäkringsgivare för KTPK:n, vilket underlättar arbetsgivarnas administration.

De anställda som omfattas av KTP avdelning 1 påverkas inte utan kommer fortfarande att få sin tjänstepension administrerad av Collectum.

Mer detaljerad information kommer under hösten 2018.

Förhandlingen om omställning pågår fortfarande, men nuvarande lösning hos Trygghetsrådet TRR gäller tillsvidare.