17:30-21:00 ikväll har vi tekniskt underhåll som påverkar inträde, utträde, mina uppgifter, och ombudssida.

Pensionsavtal KAP-KL

KAP-KL är pensionsavtalet för dig som är anställd av kommun, landsting eller arbetsgivare som tillhör Sobona. Här kan du ladda ner avtalstexten.

En sammanfattning av avtalets viktigaste delar hittar du genom att följa länken på denna sida.

För personer födda 1986 eller senare ersätts KAP-KL med det nya avtalet AKAP-KL den 1 januari 2014.

Du kan läsa mer om pension för lärare på webbplatsen Min trygghet.

Rätt att flytta pensionskapital

Sedan den 1 september 2014 får de anställda som omfattas av de kommunala tjänstepensionsavtalen KAP-KL, liksom AKAP-KL, PFA 98 och PFA01, rätt att flytta sitt pensionskapital. Intjänat pensionskapital inom avtalsområdet kan flyttas från ett försäkringsbolag till ett annat.

Flytträtten innebär också att det går att samla pensionskapitalet i ett och samma försäkringsbolag – oavsett om det ligger i flera olika bolag i dag. Flyttar görs med e-legitimation via Pensionsvalet, som är valcentral för de anställda inom kommunal sektor. Det är avtalsparterna som har förhandlat fram den kommunala flytträtten. Hittills har arbetstagarna enbart kunnat välja placering för pengar som sätts av framåt i tiden. Det är därför ett mycket viktigt och naturligt steg att var och en också kan flytta det kapital som redan är sparat.

Frågor & Svar