Pajala är bästa musik- och kulturskolekommun 2013

Anders Wanhatalo, ordförande Lärarförbundets lokalavdelning, Anders Drugge, verksamhetsledare för kulturskolan, Kurt Wennberg, kommunstyrelsens ordförande.

För femte året i rad utsåg Lärarförbundet 2013 Sveriges ”Bästa musik- och kulturskolekommun”. Vinnare blev Pajala kommun.

- Jag vill varmt gratulera Pajala kommun som vinner utmärkelsen 2013. Det är glädjande att man satsar så helhjärtat på barns och ungdomars möjlighet till musik- och kulturutövning, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

"Gör ett fantastiskt arbete"

Anders Wanhatalo, ordförande i Lärarförbundets lokalavdelning i Pajala, är glad över utmärkelsen och ser det som ett tecken på att kommunen faktiskt satsat på Kulturskolan:

- Kulturskolans roll är, och har under en lång tid varit mycket betydelsefull för kommunens musik- och kulturliv. Skolan är en form av nav i Pajalas rika kulturverksamhet och är inblandade i nästan samtliga kulturella aktiviteter som genomförs. Kulturskolans personal, med Anders Drugge i spetsen, gör ett fantastiskt arbete med att erbjuda den kommunala skolan engagerade och kunniga lärare som verkligen fångar elevernas intresse.

När det gäller framtiden nämner Anders Wanhatalo att Pajala kommun har det kärvt ekonomiskt och att man från politiskt håll tittar på verksamheter som inte är obligatoriska:

- Man kan nog, utan att överdriva, säga att framtiden för Kulturskolan inte ser allt för ljus ut. Hur hårt det kommer att påverka verksamheten återstår att se.

Har viktig roll

Syftet med att utse Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun är att lyfta fram de kommuner som satsar på sin musik- och kulturskola och inspirera fler att göra detsamma. De estetiska ämnen är viktiga för att barn och unga ska utveckla goda och breda kunskaper - för arbetslivet och samhällslivet. Här spelar musik- och kulturskolan en viktig roll. Årets undersökning visar att allt fler kommuner har en musik- och kulturskola och det är nu endast sju kommuner som saknar denna viktiga verksamhet.

- Om Sverige ska kunna utvecklas som kulturnation krävs det ett starkt fokus på barnkultur från alla Sveriges kommuner, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Webb-tv: Eva-Lis Sirén gratulerar Pajala kommun