Överläggningsskyldighet undantas i ny överenskommelse

Arbetsgivaren har ingen överläggningsskyldighet vid avstängning för att hindra smittspridning av Covid-19, enligt en ny överenskommelse mellan SKR, Sobona och de fackliga organisationerna.

Sverige Kommuner och Regioner (SKR), Sobona – de kommunala företagens arbetsgivarorganisation och de fackliga organisationerna inom kommun- och regionsektorn har träffat överenskommelsen mot bakgrund av att arbetsgivare behöver kunna fatta snabba beslut om avstängning för att förhindra smittspridning av Covid-19, som orsakas av det nya coronaviruset.

Att låta arbetstagare som kan vara smittad av Covid-19 arbeta eller befinna sig på arbetsplatsen i avvaktan på överläggning mellan arbetsgivaren och arbetstagarorganisationen skulle öka risken för smittspridning avsevärt.

- För att förhindra och agera snabbt vid smittspridning av den allmänfarliga sjukdomen Covid-19 har parterna slutit en tidsbegränsad överenskommelse. Arbetsgivaren kan därmed stänga av medarbetare innan överläggning med den fackliga organisationen, säger Camilla Brown, biträdande förhandlingschef på Lärarförbundet.

Arbetsgivaren har enligt kollektivavtalet rätt att stänga av en medarbetare, exempelvis för att förhindra smittspridning på en arbetsplats. Normalt är arbetsgivaren skyldig att ha en överläggning med medarbetarens fackliga organisation innan en avstängning sker. Enligt den överenskommelse parterna nu har träffat görs ett undantag från överläggningsskyldigheten.

- Att vara snabb för att förhindra spridning är viktigt. Om en medarbetare stängs av behåller hen lön och andra förmåner enligt kollektivavtalet, säger Camilla Brown.

Den fackliga organisationen ska få information om att arbetsgivaren har stängt av en medarbetare, enligt överenskommelsen. Detta ska ske inom fem dagar efter det att beslut har fattats och arbetstagarorganisationen kan om de ser skäl till det begära överläggning inom sju dagar.

Vid en eventuell avstängning ska arbetsgivaren ange hur länge medarbetaren är avstängd. Under avstängningsperioden är medarbetaren fortfarande i tjänst och ska stå till arbetsgivarens förfogande. Arbetstagaren ska om möjligt utföra arbete på distans. Arbetsgivaren kan med kort varsel avbryta en avstängning och om så sker ska arbetstagaren återgå i arbete.