Lärarförbundet
Bli medlem

Ombudet: ”Vi lärare måste ta plats och berätta vad som behövs”

–​Lärareffekten är så påtaglig: Allt börjar med en bra lärare. Då måste vi få rätt förutsättningar, från förskola till vuxenutbildning! säger Karl Hallerup, ombud för Lärarförbundet i Borås. Fotograf: Johanna Winther

–​Lärareffekten är så påtaglig: Allt börjar med en bra lärare. Då måste vi få rätt förutsättningar, från förskola till vuxenutbildning! säger Karl Hallerup, ombud för Lärarförbundet i Borås. Fotograf: Johanna Winther

Karl Hallerup blev lärare för att ge andra en bättre skolgång än den han själv fick. Som ombud för Lärarförbundet vill han förändra och drar sig inte för att gå via media och sociala medier för att nå framgång.

Karl Hallerup är ett av Lärarförbundets mer än 15 000 ombud runt om i landet. Han är högstadielärare på Daltorpsskolan i Borås och fick upp ögonen för läraryrket när han var arbetslös och började att jobba som fritidsledare.

– Min egen skoltid var inget vidare och jag drivs av att ge mina elever en roligare och mer meningsfull skolgång än den jag hade.

Förändra till det bättre

Att vara ombud är också att förändra till det bättre, och Karl nämner ofta ordet solidaritet.

– Tillsammans på arbetsplatserna kan vi förändra och har förändrat otroligt mycket genom åren. Det glöms ofta bort i diskussionerna om medlemskap. Fackligt engagemang öppnar dörrar!

Fackligt engagemang öppnar dörrar!

Lärarförbundet har alltid varit en mycket aktiv aktör i opinionsbildningen för att parallellt med förhandlingsarbete och lokal samverkan skapa de allra bästa förutsättningarna för lärarna.

Framgångsrika kampanjer som ”Skolan först”, ”Efterlysning: Högre lärarlöner”, ”Låt inte barnen betala krisen” och nu inför valet ”Satsa på Lärareffekten” gör det omöjligt för politikerna att inte satsa på lärarna.

– Alla har åsikter om skolan men vi lärare måste ta plats och visa på skolans utmaningar för människor som arbetar och verkar utanför vår värld, säger Karl Hallerup.

Aktiv i medierna

Karl Hallerup är själv aktiv i medier och sociala medier för lärarnas sak. Inte sällan i debattartiklar och insändare om brister och förslag på vad som behöver hända. Engagemanget väcks i samtal med kollegorna på skolan.

Vi lärare vet vad som behövs för att vår undervisning ska bli värdefull och hålla hög kvalitet.

– Vi lärare vet vad som behövs för att vår undervisning ska bli värdefull och hålla hög kvalitet. Den kunskapen måste tas tillvara! Det kan faktiskt vara skillnaden mellan att bota cancer eller inte.

Senaste debattinlägget handlade om att kommunen gärna vill anställa obehöriga lärare istället för att höja ingångslönerna.

– Jag vill tro och hoppas att mina inlägg i debatten öppnat upp ögonen för några.

Tips till andra som vill opinionsbilda?

– Ligg på, ge inte upp, var rak och konkret i argumentationen. Om du sedan gör det i lokaltidningen, sociala medier eller på något annat sätt spelar mindre roll. Vi måste ta plats i flödet!

– Lärareffekten är så påtaglig: Allt börjar med en bra lärare. Då måste vi få rätt förutsättningar, från förskola till vuxenutbildning!

Sagt om Karl:

”Karl skriver mycket i lokaltidningen och driver opinion – han går verkligen från ord till handling. Det har handlat om lärarnas arbetssituation och att mängden arbetsuppgifter måste begränsas. Det tycker jag är bra!”

Gunilla Larsson, grundskollärare år 7-9


Kommentera artikeln!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här