Om Johanna Jaara Åstrand

Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet sen november 2014.

Johanna Jaara Åstrand är ordförande i Lärarförbundet sen 2014. Här kan du läsa mer om hennes bakgrund.

Johanna Jaara Åstrand är lärare i svenska/SO och matematik och började arbeta i grundskolan 1996. Hon har framför allt arbetat i årskurserna 4-6.

Engagemanget i Lärarförbundet började tidigt för Johanna – år 1999 i Örnsköldsvik. Efter fem år i lokalavdelningens styrelse valdes hon in i förbundsstyrelsen. Tio år senare, i november 2014, utsågs hon till förbundsordförande av Lärarförbundets kongress. Hon är nu vald för sin andra mandatperiod, 2018-2022.

Vid sidan av uppdraget i Lärarförbundet är Johanna Jaara Åstrand styrelseledamot i Offentliganställdas förhandlingsråd (OFR), Nordiska lärarorganisationers samråd (NLS) och Folksam Liv. Sedan 2015 representerar hon dessutom de europeiska lärarfacken som vice ordförande i den globala fackfederationen Education International.

Ta gärna del av Johannas krönikor i hennes blogg, som uppdateras löpande. Du kan även följa henne på Facebook och Instagram.

För kontakt med Johanna går det bra att maila till ordförandeassistent Ulrika Bihl ulrika.bihl@lararforbundet.se ,

• Skapad 2014-11-13
  • Uppdaterad 2022-03-03