Vad gäller om du blir sjuk under sommaren?

Det är viktigt att du säger till din arbetsgivare på en gång om du blir sjuk under sommaren, så att du får ta ut din ledighet vid ett annat tillfälle. Vi har, efter anställningsform, samlat ihop vad som gäller om du blir sjuk under semestern.

Kommunalt anställd

Semesteranställd

Du som är semesteranställd lärare, förskollärare eller fritidspedagog och blir sjuk under semestern eller sommarlovet kan begära av din arbetsgivare att få byta ut semestern mot sjukskrivning. Då gäller de vanliga reglerna om sjuklön och sjukpenning. Semestern får du ta ut senare.

Ferie- eller uppehållsanställning

Du som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjuklön/sjukpenning, eftersom du redan arbetat in din ferielön. Det gäller under feriens första 45 dagar.

Blir du sjuk eller skadad är det viktigt att du hör av dig direkt till din arbetsgivare eftersom du inte vet hur länge du blir sjuk. Detta för att du ska ha möjlighet att ta ut din ledighet senare. I samråd med arbetsgivaren har du sedan möjlighet att ta ut ledighet när verksamheten så tillåter. Den ledigheten blir då obetald eftersom du redan har fått ut både ferielön och sjuklön för din sjukdomsperiod. Det är alltså viktigt att spara de extra pengar du får om du skulle bli sjuk en längre tid på sommaren.

Privat anställd

Du behöver ha påbörjat sjukskrivningen under semesterns inledningsskede för att få både ferielön och sjukpenning under perioden. Du behöver också ha meddelat din arbetsgivare att du vill byta din semesterledighet mot sjukledighet. Du som inte kan ta ut din semesterledighet på grund av sjukdom kan ta ut ledigheten senare.

Almega/Tjänsteföretagen

Blir du sjuk under de 35 första kalenderdagarna av ferieperioden (semesterdelen) får du både sjuklön från arbetsgivaren och ferielön. Får du sjukpenning, föräldrapenning eller rehabiliteringspenning från Försäkringskassan under ferieperioden behåller du den intjänade ferielönen.

KFS

Blir du sjuk under de 45 första kalenderdagarna av ferieperioden (semesterdelen) får du både sjuklön från arbetsgivaren och ferielön. Får du sjukpenning, föräldrapenning eller rehabiliteringspenning från Försäkringskassan under ferieperioden behåller du den intjänade ferielönen.

KFO

Blir du sjuk under den tid som semestern är förlagd till sommarferiens första kalenderdagar, får du både ferielön och sjuklön från din arbetsgivare. Om du under ferieperioden får sjukpenning, föräldrapenning eller rehabiliteringspenning från Försäkringskassan behåller du din intjänade ferielön.

Statligt anställd med ferier

Enligt det statliga avtalet har du under ferietid rätt till din vanliga lön under förutsättning att du inte har varit frånvarande utan lön under terminstid mer än 45 dagar. De lagstadgade semesterdagarna anses förlagda till början av ferieperioden.

Du som byter ut sin semester mot sjukledighet får istället sjuklön med 80 procent för de första 14 sjukdagarna. Därefter utbetalas sjukpenning från Försäkringskassan med 80 procent samt 10 procent från arbetsgivaren, till och med den 90:e sjukdagen.

Du som på grund av sjukdom inte har kunnat få ut din avtalsenliga semester under ferien kan, om arbetsgivaren medger, ta ut semester under terminstid.