Nytt jobb - högre lön?

Bli inte förvånad om din nuvarande arbetsgivare är beredd att betala dig bättre den dagen du har ett anställningserbjudande någon annanstans som visar att du ”är värd” mer än den lön du har idag.

Funderar du byta arbetsgivare? -Det är ett utmärkt tillfälle att höja din lön, säger Lärarförbundets ombudsman Robban Nilsson.

Robban Nilsson, ombudsman på Lärarförbundet, har tips på hur du kan göra för att höja din lön när du byter arbete.

Varför har man större möjlighet att höja sin lön när man byter arbete än när man stannar kvar på samma arbetsplats?

-När du ska få ditt årliga lönepåslag på din befintliga arbetsplats sker besluten alltför ofta utifrån kortsiktiga perspektiv, som budget, "märket" och andra begränsande procentsatser. Det innebär att många chefer saknar mandat och möjlighet att höja lönerna för dig och dina kollegor på ett sätt som speglar arbetsmarknaden där lärarbrist råder, säger Robban Nilsson, ombudsman på Lärarförbundet.

En arbetsgivare som vill nyanställa dig måste dels göra det värt att lämna ditt nuvarande arbete, men också få dig att välja just den arbetsplatsen. Arbetsgivaren är konkurrensutsatt och måste erbjuda bäst villkor. Både erfarenheten och statistiken visar att de som byter arbete har en bättre löneutveckling i genomsnitt än de som arbetar kvar länge på samma arbetsplats.

-Bli inte förvånad om din nuvarande arbetsgivare är beredd att betala dig bättre den dag som du har ett anställningserbjudande någon annanstans som visar att du ”är värd” mer än den lön du har idag, säger Robban.

Vad ska man tänka på mer när man byter jobb?

-Självklart har det betydelse hur utvecklande det nya arbetet är, att förutsättningarna är goda och att arbetskamrater och skolledning verkar bra. Andra viktiga saker är hur ditt kommande uppdrag kommer att se ut, vilka arbetsuppgifter du kommer att få, vilka möjligheter du kommer att få att utföra dem bra och hinna med dem under arbetstid, säger Robban Nilsson.

Av Lärarförbundet Kontakt kan du få både information och lönecoachning. Kontakta också Lärarförbundets avdelning i den aktuella kommunen och ombudet på arbetsplatsen för att få veta mer just den arbetsgivaren och arbetsplatsen samt det aktuella rekryterings- och marknadslöneläget. Det nya jobbet är ofta din bästa chans att höja lönen - till nästa gång du byter arbete.

Så kan du höja din lön när du byter arbete

• Sök flera arbeten, helst hos olika arbetsgivare. Med andra erbjudanden i ryggen är det lättare att förhandla om bra villkor.
  • Förbered dig väl inför intervjuerna.
  • Fundera i lugn och ro igenom vilken lön du är beredd att acceptera. Ha is i magen. Säg inte ja för snabbt.
  • Skaffa dig kunskap om löneläget. Hur betalas lärare i regionen? Brukar arbetsgivaren betala bra löner? Ta tidigt kontakt med Lärarförbundet.
  • Acceptera inte argument om att lönenivån på arbetsplatsen hindrar arbetsgivaren från att ge dig den lön du begär. Lärarlönerna är för låga. Det är en viktig orsak till dagens lärarkris och måste rättas till.
  • Om du inte kan få riktigt den lön du vill ha, fundera på om det finns andra förmåner som skulle kunna ingå i anställningsavtalet.
  • Får du löften om framtida löneutveckling, var skeptisk. Alltför ofta uteblir den. Det är den lön som står på anställningsavtalet ni kommer överens om, ingen annan!

Tips inför lönesamtalet

Se filmen: