Nytt avtal för statligt anställda lärare

Nu har Lärarförbundet, via förhandlingsorganet OFR/ S, P, O, tecknat ett nytt löneavtal med Arbetsgivarverket. Det blir löneökningar i nivå med övriga arbetsmarknaden på minst 2,2 procent. Avtalet är ettårigt och gäller från och med den 1 oktober 2016.

Avtalet berör cirka 100 000 anställda inom staten, bland annat medlemmar i Lärarförbundet.

Utöver lönevillkoren har förhandlingarna också rört andra arbetsvillkor. Vi är mycket nöjda med att ha fått igenom höjda ambitioner för arbetsmiljön eftersom det är en viktig fråga för många medlemmar. Vi kommer tillsammans med Arbetsgivarverket att fortsätta med arbetsmiljöutbildningar och dessa kommer utökas med frågor om stress och arbetsbelastning.

Det fackliga inflytandet över lönestrukturen stärks och det ser vi som en framgång.

*OFR/Statstjänstemän, Poliser, Officerare är ett förhandlande samverkansorgan för åtta självständiga fackförbund inom statlig sektor. Medlemmarna finns inom Fackförbundet ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Lärarförbundet, Vårdförbundet, Försvarsförbundet, Tull-Kust och Ledarna.