Nybro satsar extra på lönerna för att behålla lärare

Tack vare ett långsiktigt arbete från Lärarförbundet satsar Nybro för andra året i rad på extra lönelyft till kommunens lärare. – Kommunen har inget val, säger Fredrik Blad, Ma/No-lärare och ordförande för Lärarförbundet i Nybro.

Kommunen tappade lärare till grannkommunerna och med kraft i Bästa skolkommun kunde Lärarförbundet visa på att löneläget är lågt jämfört med andra medelstora kommuner.

De kommuner som inte tänker långsiktigt på lön och arbetsmiljö blir förlorare.

– De kommuner som inte tänker långsiktigt på lön och arbetsmiljö blir förlorare och därmed går dess barn och ungdomar miste om en god och kvalitetssäkrad utbildning. Kommunen har inget val utan måste satsa på att säkra lärarkompetens, säger Fredrik Blad.

2016 låg Nybro lönemässigt på 260:e plats av 290 kommuner. Sedan dess har man långsamt stigit i rankningen – plats 254 förra året och 211 i år. Med 2018 års satsning kommer denna trend att fortsätta. Det är ett idogt fackligt arbete som ligger bakom satsningarna.

– 2017 sköt staten till pengar till ett lärarlönelyft för vissa, och då fick vi till en lokal satsning för att ge alla lärare ett extra lönelyft. Oavsett var man jobbar – från förskolan till vuxenutbildningen, fick man ett lönelyft, individuellt och differentierat.

Lönehöjningarna högst i landet

Det blev en lönehöjning på totalt 5,3 procent, bland de högsta i landet. Även i årets löneförhandling fick lärarna mest – 4,4 procent jämfört med 2,8 för övriga anställda i kommunen.

– Politikerna vet att om marknaden får styra blir det stor ruljangs och negativa spiraler som inte gynnar lärandet för barn och ungdomar. Om vi förlorar för många lärare så sticker fler.

– Men om kommunen satsar rejält i de årliga lönerevisionerna kan vi i stället behålla kompetens, erfarenhet, kontinuitet och därmed en skolkultur som annars tar många år att bygga upp.

Årlig arbetsmiljöpott

Lönen måste vara konkurrenskraftig, och det är också viktigt att satsa på arbetsmiljön, något som Nybro tagit fasta på med sitt arbetsmiljökonto.

Utifrån resultaten i medarbetarenkäten kan fack och arbetsgivare på förvaltningsnivå varje år satsa ca 250 000 kronor där det behövs mest. I år får idrotts-, musik- och slöjdlärare personliga och formgjutna hörselskydd.

Tidigare har det blivit satsningar på allt från arbetskläder i förskolan till central rättning av nationella proven i årskurs 6. Pengarna ska gå till projekt som kanske en enskild chef har svårt att klara av med sin egen budget alternativt fungera som ett startkapital till något projekt. Blir det sedan bra så ska det in i ordinarie budget och pengarna frigörs till nya projekt.

– Nybros politiker har förstått att det är viktigt att lyssna på lärarna och satsa på lönen och arbetsmiljön. Nu gäller det att vara uthållig i det här arbetet!