Under juni månad hade vi tyvärr vissa tekniska problem med våra fakturor. Har du frågor? Läs mer här. →

Har du ferieanställning men blivit arbetslös nu i sommar?

Reglerna för a-kassa har ändrats så att även lärare med ferielön kan få a-kassa när de är arbetslösa på sommaren.

Vissa bestämmelser som reglerar rätten till arbetslöshetsersättning för lärare innebär att lärare med ferie- eller uppehållslön, cirkelledare och sfi-lärare försätts i en sämre situation än lärare och andra arbetstagare med semesterlön på ett sätt som inte är motiverat. Lärarförbundet och Lärarnas a-kassa har därför arbetat för en förändring i Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens (IAF) föreskrifter. Nu har denna förändring gått i genom vilket innebär att rätten till arbetslöshetsersättning för lärare förbättras från och med 1 juni 2020.

Läs mer här!