​Nya medlemsavgifter från årsskiftet

Från 1 januari 2019 får cirka 145 000 medlemmar en lägre avgift och cirka 15 000 medlemmar en något högre avgift. Avgiften kommer att baseras på arbetstid och inte inkomst som det är i dag.

Två avgiftsklasser införs

• 290 kronor – betalas av alla yrkesaktiva medlemmar som arbetar 75% eller mer
• 150 kronor – betalas av övriga yrkesaktiva medlemmar som arbetar 74% eller mindre

Förmåner

Alla förmåner som medlemskapet innebär fortsätter att gälla som vanligt. Lärarförbundet jobbar ständigt med att förbättra och skapa ett rikt och än mer betydelsefullt innehåll för dig som medlem.

Avdragsgillt

Sedan 1 juli 2018 är fackavgiften avdragsgill vilket innebär att alla kommer betala mindre än tidigare år. Alla medlemmar får alltså en så kallad skattereduktion. Lärarförbundet meddelar Skatteverket hur mycket varje medlem har betalat in i medlemsavgift och Skatteverket lägger i sin tur in det i medlemmens deklaration.

Du som ombud

Det är viktigt att rätt information är inlagd i systemet. Sök gärna upp medlemmarna på din arbetsplats och påminn om att de kan justera sin arbetsomfattning via Kontakten eller via Mina sidor. Din insats är viktig, så att alla får ta del av justeringarna. Påminn även gärna om skattereduktionen!

Ändringar

Den som behöver ändra sin arbetsomfattning gör det genom att använda kontaktformuläret på lararforbundet.se/kontakt eller via telefon 0770-330303. Läsa mer om skattereduktionen, eller göra ändringar som rör tidningsprenumerationer? Logga in på lararforbundet.se/minsida.

Studenter, pensionärer och doktorander omfattas inte av de ändrade avgifterna. För dessa sker inte någon förändring.

Kommentarer:

Elisabeth
Elisabeth Dahl

Så dåligt att jag som jobbar 75% ska betala lika mycken fackavgift som den som jobbar 100%det skiljer en veckas lön på oss

• Skapad 2018-12-08 23:43