"Nu utökar vi webbshopen ytterligare"

Annelie Berggren visar nya webbshopen.

I januari öppnade Lärarförbundets nya webbshop med profilartiklar och en ny klädkollektion. Efter sommaren kommer webbshopen även omfatta grafiskt, tryckt och kursmaterial. Bakom sortimentet finns en leverantör som garanterar att produkterna står för hållbar produktion och god produktkvalitet.

- Förutom att vi ville få en snygg och modern webbshop med en massa tekniska finesser, var det viktigt med en leverantör som garanterar hållbar och miljömedveten produktion och leverans av profilsortimentet, säger Annelie Berggren, som är den som ansvarar för webbshopen på Lärarförbundet och som jobbat hårt för att vi nu fått ett nytt, modernt skyltfönster på webben.

- Det var också viktigt att vi fick EN leverantör och att denne jobbar med Fairtrade som ledstjärna - med schyssta och reko arbetsvillkor för hela produktions- och leveranskedjan. Eftersom CSR (Corporate Social Responsibility) och Fairtrade är viktigt för oss, var detta en självklart utgångspunkt

Mer användarvänlig webbshop gällande teknik och design

Den nya webbshopen har inte bara ett breddat profilsortimentet som Lärarförbundet och dess avdelningar kan ta hjälp av vid event eller i vardagen för att rekrytera nya medlemmar. Webbshopen är nu mycket mer användarvänlig i både teknik och design.

– Man kan se produkterna ur olika vinklar och vrår. Dessutom kan du ångra dig under inköpet, byta antal produkter ända tills du ska betala. Det är en stor skillnad från förr. Om du då, som exempel, längre in i köpprocessen, insåg att du behövde fem nyckelhalsband istället för tre fick du avbryta köpet och börja om från början, berättar Annelie Berggren.

Enklare hålla koll på flödena

Med den nya tekniken och webbutiken har vardagen blivit mycket enklare även för Annelie att hålla koll på flödena och att följa upp statistik och lagersaldon när butiken måste beställa nytt.

- Det kunde lätt ta slut förr, eftersom det inte alls fanns samma förutsättningar att följa volymerna. Att vi nu även arbetar med en enda kontakt och leverantör gör allt mycket smidigare. De blir min backup som ser till att produkter alltid fylls på!

- Samtidigt får vi nog räkna med att det kommer ta det här året för att vi ska lära känna varandra och bli samkörda – så leverantören får översikt över våra inköp, flöden och behov.

Efter sommaren finns även grafiskt och tryckt material i webbshopen

Efter sommaren överförs även allt övrigt grafiskt, tryckt och kursmaterial från den gamla materialkatalogen till webbshopen. Den gamla materialkatalogen stängs ned.

- Nu utökar vi webbshopen ytterligare och det blir även ett större sortiment av exponeringsmaterial. Det kan bli fler varianter och storlekar av roll-ups och banderoller m.m, säger Annelie Berggren.

Ny friskvårds- och Pridekollektion

Förutom att Annelie är glad för den nya klädkollektionen hon var med och tog fram, ser hon fram emot höstens lansering av friskvårdskläder och -tillbehör.

- Förutom träningskläder och magväska blir det även lite andra produkter som underlättar ens träning. Dessutom har vi en särskilt framtagen Pridekollektion, där allt finns för paraden. Gå gärna in och kika, avslutar hon.

Vill du tipsa om nya produkter eller ge synpunkter på webbshopen? Mejla gärna Annelie Berggren.